waarom verschilt de smaak tussen jong en oud?

Kinderen houden meer van zoet eten en ouderen niet, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat we graag naar zoet grijpen is absoluut geen gevolg van de spoiled en hyperculturized individuals die we allemaal zijn. Integendeel, naar zoet grijpen is misschien wel het meest natuurlijke gebaar voor een mens op zoek naar eten en drinken.
Bitter en zuur wekken bij een baby bijvoorbeeld pijnlijke grimassaen . Ze zijn niets minder dan natuurlijke reflexen, onbewust gestuurde reacties. Voor een kind geld immers ook: zoet is beter.
Het is de cultuur, de opvoeding die het kind leert ook andere smaken te appreciëren. Het hoeft ons dus ook helemaal niet verbazen dat de meeste kinderen geen witlof, ansjovis, andijvie of augurken op zuur lusten.
Ze roepen zelfs dikwijls de totaal onbewuste kokhalsreactie op: het natuurlijk verzet van ons lichaam. Door regelmatig verschillende soorten ingredienten en smaken aan de maaltijden toe te voegen,"leren eten"zullen kinderen op het smaakacceptatie niveau van volwassenen komen.(uitzonderingen daargelaten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wellicht dat je smaakpapillen zich in de loop der jaren ontwikkelen en dat je daardoor andere voorkeuren krijgt. Alhoewel ik me op dit moment nog steeds niet kan voorstellen dat ik ooit olijven lekker ga vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geheel het geval, zie de site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft volgens mij ook te maken met wat men gewend is om te eten/drinken. Mijn zoontje bijvoorbeeld at en dronk vroeger (toen hij 4 jaar was) juist vaak zure dingen (karnemelk, yoghurt zonder suiker) en lustte ook spuitjes en witlof. In de loop der jaren is die zuur-passie wel wat verdwenen, maar nog steeds heeft hij een hele andere voorkeur dan andere kinderen van zijn leeftijd.

Kinderen worden over het algemeen snel zoet gehouden door roosvice en andere zoete dingen. Dit beïnvloed hun smaakvoorkeur natuurlijk gelijk. In de loop der jaren leren ze gewoon ook andere dingen eten en drinken en ontstaat er dus een andere smaak.

Als voorbeeld: Je eerste biertje is niet de drinken omdat het zo bitter smaakt. Pas na een aantal keren een biertje drinken vinden de meeste mensen het lekker. Hetzelfde geldt ook voor koffie (ook bitter).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit es ergens gelezen dat het voor kinderen nuttiger dan voor volwassenen is om te houden van zoet en vet omdat daar veel meer energie in zit en dat hebben kinderen harder nodig , en omdat kinderen nog niet op grond van kennis kunnen zien of iets giftig of eetbaar is (giftige dingen zijn vaker bitter). Ouderen hebben minder calorieen nodig omdat ze niet meer groeien en kunnen op grond van kennis beslissen of ze iets al dan niet kunnen eten, dus is de afkeer van bitter niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aanleren en gewenning... kinderen krijgen steeds zoet, dus daarom zijn ze er dol op... Ik gaf mijn kinderen toen ze klein waren olijven ipv snoep, ze zijn er dol op en nu nog... Ik heb in de kelder vele potjes olijven voor als de kinderen op bezoek komen en ze mogen pakken wat ze willen... Leuk hé?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft meerdere oorzaken:
Kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong. Daarom reageren kinderen ook zo anders op voedsel dan volwassenen.
De afkeer voor bitter en zuur zit daarenboven in onze genen ingebakken. Dat hebben we blijkbaar van onze voorouders: die hebben proefondervindelijk moeten vaststellen dat planten met een bittere of zure smaak meestal giftig waren. Net als wij, konden ze niet genoeg krijgen van zoet en vet, die ze als ‘veilig’ beschouwden. We vinden diezelfde reflexen al terug bij baby’s. Die zijn onmiddellijk geconditioneerd om zoete moedermelk lekker te vinden.
Ook is eten een kwestie van leren waarderen. Jong moet dus nog leren om heel veel smaken te waarderen.

Ik ken overigens menige bejaarde die gek is op zoetigheid. Door ons overvloedige aanbod aan eten hebben velen geleerd niet teveel te snoepen omdat dat niet gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mate je ouder wordt heb je een rijpingsproces doorgemaakt en zijn complexere smaakcombinaties nog sensationeel. Kortom je palet aan smaak nuances verbreed door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moedermelk is ook zoet, en dat is de smaak van geborgenheid en troost. Hou ouder je bent hoe minder je dat nodig hebt op die manier. Daarnaast ontwikkeld je smaak ook.