als je bedoeld zonder minder te drinken is het antwoord; niet te voorkomen.
In het andere geval; matig drinken zolang je nog beseft dat je geen kater wilt hebben.
Ten eerste heeft alcohol een dehydraterend effect. De aanmaak van antidiuretisch hormoon wordt tegengewerkt, waardoor de productie van urine toeneemt. Daardoor raakt het lichaam uitgedroogd, wat typische verschijnselen als hoofdpijn (door verlaagde vloeistofdruk in de hersenen), droge mond en lethargie tot gevolg heeft, de zogenaamde nadorst.

Daarom wordt steeds aangeraden veel water te drinken na consumptie van alcohol. Bovendien heeft alcohol ook invloed op het maagslijmvlies, wat misselijkheid kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een kater in de tuin niet altijd. Maar heel veel water drinken voor het slapen gaan, doet wonderen.
En als dat niet helpt misschien wel een paracetamol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kater is heel makkelijk te voorkomen. Blijf van de alcoholhoudende drank af, en je hebt er geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zoveel heb gedronken dat ik bang ben voor een kater, drink ik zodra ik thuiskom zoveel water als ik kan.

Vervolgens voer ik de rest van het naar-bed-ga-ritueel uit. Vlak voor ik in bed stap, drink ik nogmaals zoveel water als ik kan.

Nadeel is dat ik die nacht één of twee keer wakker word omdat ik naar het toilet moet. Voordeel is dat het meestal de kater volledig voorkomt.

Nog beter is het natuurlijk, niet teveel te drinken. Eigenlijk is het pure armoe als je zoveel alcohol moet drinken omdat je anders niet gezellig bent, of omdat je jezelf zonodig moet "bewijzen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal voorkomen kan je het niet. Belangrijk is dat je goed gegeten hebt voor het drinken, voldoende vitaminen en mineralen binnen hebt. Je moet kunnen uitslapen, lang slapen is een must.

Als dat nog niet helpt heb ik nog was tips uit een krant. Maar ik weet niet of het werkt, en ik ben niet verantwoordelijk voor de afloop dus..

.Drink nog voor het slapen gaan een glas water. Neem vervolgens één vitaminepreparaat, één ibuprofen 600 mg en één zantac 75 ( dat is een maagbeschermer ) in. Het resultaat de volgende morgen, geen hoofdpijn en je bent niet misselijk.

Ik weet niet of je het voor of na het drinken moet innemen en weet ook niet of het werkt. Neem eerst contact op met de huisarts of apotheek, zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, de meeste geneesmiddelen mogen niet in combinatie met alcohol worden gebruikt. Ik weet niet hoe dat zit met Ibuprofen en Zantac.
In plaats van weinig drinken zou je natuurlijk ook gewoon de volgende morgen door kunnen drinken..

OF

Een boterham met spek is het meest efficiënte middel om een kater te verdrijven, dat ontdekten Britse onderzoekers. Het stimuleert namelijk je metabolisme en de aanmaak van aminozuren, waardoor je sneller een fris hoofd krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet of weinig drinken lijkt me een goede oplossing, op het moment dat je een kater hebt lijkt me dan ook dat je teveel gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat uitdroging vooral in de hersenen de oorzaak is van een kater... Bij bier van 5% alcohol heb je meer water nodig om het te verbranden dan dat er bij de alcohol aan water bij zit... Als je ooit in Tjechië komt, de bakermat van Pils (Pilzen een plaats in Tjechië), dan moet je maar eens Pivot drinken van 3% tot 3,5%. Dat gaat moeiteloos, nooit kater, nooit problemen, hoe veel je ook drinkt... Dus en dat is al meer gezegd, drink naast bier ook water, tel maar uit, zolang je op 3 a 3,5% blijft zitten, dus om de 2 á 3 pilsjes een glas water en als je thuis komt veel water drinken, dan is er geen kater-probleem... De alcohol doet netjes zijn werk, ook in de morgen hoor, de halfwaardetijd van alcohol is meerdere uren, dus je kunt een dikke prent krijgen als je daags daarna gaat rijden, ook ´s avonds nog...
Dus drink matig... Wordt het steeds gezellig hoe meer je drinkt? Er is een grens, die ligt voor iedereen anders, maar 5 of 6 per avond, moet toch voldoende zijn...

Doe er je voordeel, mee... Drank maakt meer kapot dan je lief is...

oh ja en je potentie neemt met elk pilsje dramatisch af, ook al zou je dat niet denken...

Zou een moderator dit gaan wissen, dat is elke keer weer de gedachte als ik een vraag ga afsluiten, hoe zou dat toch komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kater is niet te voorkomen, maar een aantal dingen helpen wel om het gevoel wat te temperen. Wissel je alcoholische drankjes af met water en/of sportdrankjes, en neem twee hoofdpijnpilletjes voor het slapengaan. Bepaalde onzuiverheden in drank verergeren blijkbaar ook de kater. Hoe helderder de alcoholisch drank (gin, witte rum, wodka) hoe minder onzuiverheden. Dit tegenover drank als wijn, whiskey en donker bier. (Bron in het Engels)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de avond een vend niet zeuren in de ogtend ook een vent maar bij elk glas dat je nuttig 2 glaazen water help ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gekende trukendoos was in de studententijd : een doosje sardienen in veel vet verorberen voor het drinken . Nu weten we beter : gewoon met mate drinken als volwassenen en als we toch overdrijven : veel water , veel rust en de kater aanvaarden .