De Consumentenbond beweert dat frites gebakken in olie net zo lekker zijn als die in vet. Dat kan toch niet waar zijn!

Zelf bak ik ook in vloeibaar frituurvet, om gezondheidsredenen. Maar ossewit/reuzel is IMO gewoon het lekkerste, punt uit. Mee eens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad NIET waar. Als je frites bakt in "Ossewit"
of ander hard vet, is de smaak van de frites veel lekkerder en ze zijn krokanter.Je moet ze natuurlijk wel op de goede temperatuur (180 gr.C ) afbakken, is de temp. te laag, zullen de frites vettig en slap zijn.
Overigens is vet, ook plantaardig vet, dat stolt bij het afkoelen steeds minder populair, waarschijnlijk juist vanwege het lastige schoonmaken. En natuurlijk staan dierlijke vetten in een kwaad daglicht, het zijn ongezonde vetten. En toch en toch ... af en toe frituren in ossewit kan best.

Toegevoegd op 02-05-2009 21:40:08
Gebakken aardappels krijg je trouwens het lekkerste en mooiste, als je ze in reuzel bakt.Een paar eetlepels reuzel in een pan, heet laten worden, de gesneden voorgekookte aardappels er bijvoegen en bakken.Je wordt er beroemd mee.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan de consumentenbond makkelijk beweren want olie is per definitie vet. Andersom is dat niet zo maar "vet" wordt hier verder niet gespecificeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker is een subjectief begrip. Dus de schrijver van het stukje kan dat beweren. Echter is dat zijn/haar mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze weer eens een testje hebben gedaan, waarbij ze een aantal mensen (blind) laten kiezen welke friet ze het lekkerste vinden.
Vaak is het aantal mensen dat ze laten meedoen te klein om een conclusie te trekken naar de totale bevolking, óf het is een groep huisvrouwen, of juist bouwvakkers, of alleen maar Amsterdammers (no offence) die ook niet garant kunnen staan voor de hele bevolking van Nederland. En het kan ook nog zijn dat de proefpersonen zelf altijd friet in olie gebakken eten en daardoor aan die smaak gewend zijn.
En misschien is er alleen gekozen tussen één soort olie en één soort vet. Als dat dan net geen lekker vet is, kiezen ze al snel voor de olie.

Toegevoegd op 03-05-2009 02:50:26
En wat ik me nu ook nog bedenk is dat het testje kan zijn geweest dat proefpersonen óf in-olie-gebakken friet voorgeschoteld kregen óf in-vet-gebakken friet en daarvoor een cijfer moesten geven. Als je niet kunt vergelijken lijkt me dat het logisch is dat de uitkomst misschien niet helemaal logisch is. (Is het nog te volgen? Het is al erg laat...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik in (goede!) olie gebakken frites het lekkerst. Maar dat moet vooral niemand ervan weerhouden om hard vet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf hou het meest van patat gebakken in zonnebloemolie. Deze wordt als hij een beetje afkoelt niet slap en smaakt ook niet sponzig. Het blijft gewoon lekkerder, erg makkelijk met kinderen.