Er zijn 2 groepen noten. Wie kan mij vertellen in welke groep elke noot hoort?

Ik weet dat er twee groepen noten zijn: de hazelnoten en de cashewnoten. (Aardnoten horen hier dus niet bij!)
Weet iemand waar ik ergens kan vinden waar elke noot (amandel, walnoot, pistache, enzovoorts) onder valt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat maakt dan het onderscheid tussen de groepen van hazelnoten en cashewnoten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is in de eiwitten. Groep cashews is meer te vergelijken met de pinda dan de groep hazelnoten. Dit is merkbaar bij mensen met een voedselallergie (superallergisch voor pinda is vaak ook superallergisch voor cashew, hazelnootgroep staat daar meer los van).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie wikipedia zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is het niet te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis de muzieknoten een beetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Edo, ik dacht dat de vraag daarover ging... hahaha

Antwoorden (2)

Ik heb er wel iets over gevonden...

http://www.food-info.net/nl/national/ww-noten.htm

Plantkundig gezien zijn noten het zaad van een boom. Noten worden ook wel enkelvoudige dopvruchten genoemd. Dopvruchten behoren tot de droge vruchten en hebben bijna altijd één zaad, met een hout- of steenachtig omhulsel. Vruchten die aan deze omschrijving voldoen worden ook wel ‘echte noten' genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: beukennootjes, eikels, hazelnoten en tamme kastanjes.

In de kookkunst worden zaden ook vaak noten genoemd, terwijl die dus eigenlijk volgens de plantkundige definitie geen echte noten zijn. In de kookkunst wordt iedere grote, olieachtige vrucht met een pit, met of zonder een harde schaal, die gegeten kan worden als een noot beschouwd. Noten kunnen rauw, gekookt, geroosterd of geweekt gegeten worden in een gerecht of als snack. Voorbeelden van ‘noten' in de culinaire zin van het woord (maar dus niet in de plantkundige definitie) zijn: amandelen, cashewnoten, pistachenoten, kokosnoten, pecannoten, pinda's en walnoten.

Er staat daar nog mee info over noten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rare jongens die biologen, ik snap er niet veel van, maar wel +1
Wat jij bedoelt (correct me if I'm wrong) zijn volgens mij gewoon het verschil tussen noten en niet-noten (die in de volksmont toch noten worden genoemd). Noten zijn bijvoorbeeld:
- Tamme kastanje
- Beukennoot
- Eikel
- Hazelnoot

Geen noten zijn bijvoorbeeld:
- Walnoot (is een steenvrucht)
- Cashewnoot (is een vrucht)
- Amandel (is een steenvrucht)
- Pistache (is een zaad)
- Pinda (is een vrucht)

Ik ken verschillende mensen met notenallergie, maar die eten dus gewoon pindakaas. ;)

Verder kun je dat soort dingen overal op internet of plantenboeken ofzo opzoeken, Wikipedia is wellicht het snelste.