Is het waar dat soep eerder bederft als hij snel gekoeld wordt?

Ik las dat i.v.m. bonensoep. Geldt dat ook voor andere soepen? En hoe komt dat?

De meeste antwoorden tot nu toe adviseren snel afkoelen. Dat klinkt wel logisch, maar van verschillende kanten, vooral van oudere mensen die gewend waren zelf grote pannen soep te trekken, hoor ik een ander geluid. Boerenwijsheid of verouderde opvattingen?
Ik wil het graag weten, omdat ik ook altijd de hete pan in een bak koud water zet, maar als dat bederf juist bevordert ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
35.1K

Het beste antwoord

Nee, integendeel; hoe sneller hoe beter.
Je kunt het afkoelingsproces versnellen, door onder de rand van de bodem van de pan een bord te plaatsen.
(zodat hij ietsje schuin erop staat, met stukje lege ruimte aan de onderkant)
Zo kan de relatief koele omgevingslucht ook de onderkant van de pan kan koelen.
Na voldoende afkoeling uiteraard in de ijskast plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja: Soep bederft snel. Hoe langer je het laat staan om af te koelen, hoe meer bacteriën erin komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagsteller denkt juist dat bonensoep eerder bederft als je hem *sneller* afkoelt, niet als je hem lang laat staan om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, sorry dat ik het verkeerd begrepen heb.
Maar zodra je 't op warmt.. verdwijnt dit toch weer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als het uiteindelijk bederft is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je soep opnieuw een tijd laat koken, doodt je de bacteriën die zich hebben ontwikkeld. Maar je verwijdert niet de afvalstoffen (vaak giftig voor de mens) die die bacteriën hebben uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh dus dat is helemaal niet goed? soep afdekken, en laten afkoelen. en volgende dag weer opwarmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat valt wel mee. Zo snel bederft soep niet. Zeker als je hem afdekt en liefst snel laat afkoelen is die soep de volgende dag nog prima. Maar ik zou hem niet een week op het fonuis laten staan (afgedekt of niet) met het idee "als ik hem opwarm, dood ik toch de bacteriën". Dan geef je de soep genoeg tijd op een voor bacteriën ideale temperatuur om te bederven. En eenmaal bedorven, blijft bedorven, hoe hard je het ook kookt.
ik heb altijd begrepen dat je zeker dikke soepen als bonensoep en erwtensoep snel af moet laten koelen, dat hij anders zuur kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt niet aannemelijk. Bacterien gedijen het best op temperaturen tussen 10 en 40 graden. Als je voedsel verwarmt en je wilt het bewaren is de vuistregel dat je het zo snel mogelijk moet zien af te koelen. Maar misschien geldt die regel niet voor rare snijbonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soep bederft dus niet eerder als hij snel gekoeld wordt, hoe langer het tussen de 10 en 40 graden is, hoe langer het kan bederven. En nee, dat wordt niet opgelost door het weer op te warmen. Dus: snel afkoelen (deksel schuin) en daarna per kopje uitscheppen en in de magnetron opwarmen, als je de hele pan weer opwarmt moet je daarna alles weggooien. En ook nooit een lepel in de pan doen die je in je mond hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote pan soep kan de rest van de koelkast opwarmen, en dat wil je zeker voorkomen.

Als de soep onlangs gekookt is, en geen bacterieen bevat, kunnen de bacterieen ook nog niet explosief groeien. Als je smerig bestek gebruikt, of met vieze vingers in de soep roert, dan zou snel afkoelen kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het snelle afkoelen doe je inderdaad natuurlijk niet door hem warm in de koelkast te zetten, goed dat je het zegt! Hoe je soep wel snel kan laten afkoelen: Je kunt hem (uiteraard goed afgedekt) buiten neerzetten, de wind voert meer warmte af dan de stilstaande lucht in je keuken. Of je zet de pan in zijn geheel in een bak ijswater. Of in een gootsteen met stromend koud water. Maar zeker niet in de koelkast voordat de soep op kamertemperatuur is!
zet de ketel met soep in een kraanbak liefst met overlooprand en laat continue koud water erin lopen om het warme water te vervangen, koud water daalt en warm water stijgt, soep moet zo snel mogelijk onder 7 graden komen. doe je dit goed is soep een week houdbaar. geleerd toen ik op de middelbare horecaschool zat en in praktijk vaak toegepast. je kunt hem ook in kleine porties invriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle soorten soep,ragout of stoofgerechten en alle andere warme gerechten die bewaard worden, dienen zo snel mogelijk gekoeld te worden.De temperatuur dient binnen 2 uur verlaagd te worden tot 10 gr.C. Daarna zal het in de koelkast snel afkoelen tot 4 gr.C. Dit voorkoelen kan gebeuren door een z.g. geforceerde koeling in een speciale koelkast me ventilatoren.In het huishouden is de beste manier om de pan met inhoud in de afwasbak te plaatsen en deze afwasbak vol te laten lopen met koud water en dit regelmatig te vernieuwen .Regelmatig roeren in de pan wordt aanbevolen, om het gekoelde gedeelte te vermengen met het warmere gedeelte van de inhoud van de pan.
Soep of andere eetwaren bederven sneller als ze langzaam gekoeld worden.