Heeft het zin een recensent die een restaurant negatief beoordeeld aan te klagen?

En dan doel ik op een persoon die onaangekondigd in een restaurant de bediening, sfeer en eten negatief uitmeet in zijn wekelijkse column in een regionaal dagblad.

Uiteindelijk valt over smaak niet te twisten.. toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als er in de recensie dingen staan die feitelijk onjuist zijn (hij zegt bijvoorbeeld dat het bedrijf op de vingers is getikt door de inspectie als dat niet waar is) kun je hem aanklagen wegens smaad.

Maar juist als het gaat om smaak: we hebben in dit land vrijheid van meningsuiting én persvrijheid. En dat is maar goed ook. Als de bediening in het restaurant heel correct is, en de recensent betitelt dat als 'stijf', als het interieur strak en minimalistisch is, en hij het 'saai, kaal en ongezellig' noemt, als de kookkunst vernieuwend en creatief is, en hij het 'een bij elkaar geraapt zootje' noemt, dan is dat niet leuk, maar hij mag het zeggen. En dat is maar goed ook.

Eén lichtpuntje: lezers kunnen beter tussen de regels doorlezen dan je denkt. Ik ben zelf verschillende keren naar een restaurant gegaan nadat ik een negatieve recensie had gelezen. Ik schatte zo in dat de dingen die de recensent negatief vond, mij wel eens zouden kunnen bevallen. En dat was ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk niet dat dit zinvol is omdat zijn mening al geventileerd is. Door een aanklacht kan het zijn dat het restaurant nog negatiever in de aandacht komt.

Het lijkt mij beter om de punten van kritiek bij te schaven en dan dezelfde recensent nogmaals uit te nodigen om een onverwacht bezoek te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je dan een geheel andere mening bent toegedaan als de recensent (wat een woord trouwens), oftewel je bent het er niet mee eens, dan ga je toch niet iets veranderen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als bedrijfsvoerder gaat het niet om je eigen mening maar om de mening van je klanten. Misschien dat de recensent toch een aantal punten heeft die een aantal klanten ook storen. Als je het niet met de recensent eens bent zou je kunnen overwegen een onderzoek te de houden onder klanten om zo hun mening te krijgen. En bedenk altijd: Bij ieder bedrijf valt er iets te verbeteren. Het perfecte bedrijf bestaat niet.
Ik denk niet dat het zin heeft.
Naast het feit dat je een rechtszaak waarschijnlijk verliest, krijgt de recensent en de recensie in kwestie dan veel meer aandacht.
Mensen worden nieuwsgierig wat die man/vrouw dan geschreven heeft en willen die recensie ook lezen.

Als je geen actie onderneemt is de kans groot dat over een maand of twee niemand meer aan die recensie denkt.

Je kunt uiteraard wel altijd de recensent een berichtje sturen waarin je hem om uitleg van zijn recensie vraagt en misschien om tips waarvan hij denkt dat die waardevol voor jullie kunnen zijn.
Kans is dan groot dat die recensent zich zo gevleid voelt dat een volgende recensie er heel anders uitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt er dus eigenlijk op neer, dat je aan de grillen van zo'n persoon bent overgeleverd. (Stel dat hij de voorgaande nacht slecht geslapen heeft)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan zomaar voorkomen.
Zou wel uiterst onprofessioneel zijn. Klopte er dan helemaal niets van zijn commentaar? Je zou inderdaad in gesprek kunnen gaan met hem. Misschien dat het nog een rectificatie oplevert.
In de praktijk bereik je exact het tegenovergestelde met een aanklacht. Of zo iemand nu wel of niet een rectificatie moet publiceren of niet: het negatieve imago wordt toch versterkt bij het publiek.
Het grote publiek vertrouwd immer meer op de pers dan op bedrijven (of overheden of personen) die journalisten (want dat is zo'n recensent) aan klagen als een stuk ze niet bevalt. Mensen die de persvrijheid aanvallen en nog erger: vrijheid van meningsuiting, hebben immers iets te verbergen. Het stuk zal dan ook wel waar zijn.......

Beter is het om met de redactie en de schrijver in discussie te gaan over wat nu eigenlijk het probleem is en het zo proberen op te lossen en later zo een betere beoordeling te krijgen. In veruit de meeste gevallen hebben recensenten een goede reden voor wat ze schijven en diegene die dat niet doen en niet proberen om vanuit een neutraal punt zo objectief mogelijk te oordelen vallen doorgaans snel door de mand en verliezen snel geloofwaardigheid. Het laatste wat je dan in zo'n geval moet doen is extra aandacht op ze vestigen door een rechtszaak aan te spannen.
Het is een goede gewoonte als zo'n schrijver voor publicatie de tekst door neemt met het bedrijf maar dat hoeft geenszins. De redactie is immers niet verantwoordelijk voor de gang van zaken in het onderzochte bedrijf. Een recensent werk voor de potentiële klandizie. Niet voor de product aanbieders. En wanneer de schrijver oprecht vind dat wat hij/zij heeft geschreven waar is, is er bijzonder weinig tegen in te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het mogelijk is om dit als smaad voor te leggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, lijkt me typisch een geval van vrijheid van Meningsuiting... Als restauranteigenaar zou ik lering trekken uit wat de klager te zeggen heeft, er wel of niet wat mee doen en het vervolgens naast me neerleggen...