Surinaamse zoetzuur met komkommer en rode uien, hoe maak je dat?

Soms krijg je zoetzuur komkommer en ui samen op je brood of moksi al lesie, maar hoe maak je surinaamse zoetzuur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Nodig:
1 komkommer
1 rode ui
1 madame Jeannette peper
100 ml water
100 ml natuurazijn
2 eetlepels suiker of enkele korreltjes Chinese suiker (Toko)
1 theelepel lont ai (pimentkorrels; Toko)
5 kruidnagels
mespuntje zout
mespuntje zwarte peper
Evt. een mespuntje ajinomoto (Toko)

Bereiding:
Snijd de komkommer in plakjes, de rode ui in ringen en de peper door midden (zaadjes verwijderen). Doe 100 ml water en 100 ml azijn in een schaal en voeg er 2 eetlepels suiker en eventueel de ajinomoto, de lont ai, de kruidnagels, peper en zout aan toe. Roer het even door en meng daarna de komkommer en de rode ui er doorheen. Zet het 1 dag in de koelkast om de smaak goed in te laten trekken. Lekker als bijgerecht bij diverse
(bijna alle) gerechten.

Extra info: "Zuurgoed" kan lang bewaard worden in een goed afgesloten glazen pot. Het wordt er vaak nog lekkerder door, als het een paar dagen staat. Niet iedereen gebruikt graag Ajinomoto. Het is ook niet echt nodig voor dit recept.

Tip: Koop Chinese suiker bij de toko. Het zit in een piepklein buisje en kost niet eens een euro. Je hebt er maar enkele korrels voor nodig.
Chinese suiker is goed te gebruiken bij alle soorten zuurgoed.