Waarom begint het te 'tintelen' in m'n mond als ik een pepermuntje eet en een slok water neem?

Zelfde gebeurt als je vlak nadat je een pepermuntje gegeten hebt water drinkt. (of ben ik de enige die dit ervaart? ;) )

Het lijkt alsof het water de pepermuntsmaak versterkt...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Verfrissend, zo’n sportlife, mentos of king; zelfs een kop lauwe muntthee laat een fris gevoel achter. Maar al mag mint de geur opfrissen, de temperatuur van de mond daalt er geen graad door. Dat het toch zo aanvoelt, komt door een zeer opmerkelijk onderdeel in het kou-zintuig, hebben twee groepen wetenschappers tegelijkertijd ontdekt.

De zintuigcellen die waarschuwen voor kou, hebben lange dunne uitlopers die eindigen in de huid en in de mondholte. Door de uiteinden blijken nu kleine buisvormige kanaaltjes te steken, die bij een dalende temperatuur vervormen. Er stromen dan positief geladen deeltjes de cel in, waardoor het uiteinde zijn elektrisch evenwicht verliest en er een elektrisch signaal ontstaat dat door de lange uitloper naar het ruggemerg schiet. Daar wordt de kou-code doorgeseind naar de hersenen.

Merkwaardig genoeg kan niet alleen kou, maar ook menthol (het actieve molecuul in pepermunt), eucalyptol en iciline de buisjes openen. De moleculen passen in een holte in de receptor als een sleutel in een slot en forceren het. De hersenen weten niet beter of het erop volgende elektrische s.o.s. duidt op koel of koud.
Waar schijnlijk door het bevochtigen met water,onstaat er een wisselwerking,waardoor het tintelend gevoel ontstaat(dit laatste is mijn mening.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat water de pepermunt smaak alleen maar verdeeld over je tong dat daar misschien de mint gaat tintelen want mint word nog voor veel doeleinden gebruikt bv tandpasta,schoonmaakmiddel en thee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord 'pepermunt' bestaat uit 2 delen. 'Mentha' betekent 'sterk ruikend' en 'piperita' betekent 'gepeperd'.
Er zit ook pepermuntolie in het pepermunt snoepje. Dit is een vluchtige stof die ook vaak in tandpasta voorkomt. Bij het tanden poetsen kan je ook een tinteling voelen, vooral als je teveel tandpasta hebt gebruikt.
Ik denk daarom dat het van de pepermuntolie komt.

Mvg Nightmar3