Bij de broodafdeling van de supermarkt (AH) ligt een heel brood voor 50 cent maar ook voor 2 euro, wat is het verschil in kwaliteit?

Zijn er grote verschillen of is het verschil alleen dat het dure brood vers afgebakken wordt in de supermarkt? En dan bedoel ik een gewoon bruin brood, niet al die bijzondere broodsoorten, die worden gewoon relatief minder gemaakt en verkocht.

Ter info, na de diverse antwoorden, de ingredienten zoals vermeld op de verpakking zijn: tarwemeel, water, bakkersgist, broodzout, weipoeder, emulgatoren [E471, E482], plantaardige olie, dextrose.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Goedkoop brood, daar zitten alleen díe dingen in die er wettelijk gezien in móeten zitten. Dus de minimum hoeveelheid water, meel (drogestof zoals het in de bakkerswereld heet), zout, gist, etc.
Het duurdere brood, daar zitten meestal iets meer zemelen, tarwekorrels, lijnzaad, etc. in (of eróp). Véél meer is dit meestal niet, maar is wel een reden om de klant er meer voor te laten betalen. Soms wordt het brood ook afgebakken in de winkel. Dit staat en ruikt ambachtelijk, maar het blijft fabrieksbrood!
Het prijsverschil tussen goedkoop en duur brood staat niet in verhouding met het verschil in kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er is absoluut een verschil in kwaliteit. Denk aan de ingredienten die er in gaan. Maar het verschil is vaak minder groot dan het prijsverschil.

AH bied meerdere broden aan omdat deze weet dat er verschillende soorten klanten in de winkel komen. Door versschillende broden aan te bieden tegen verschillende prijzen probeert de AH de klant zoveel mogelijk te bedienen door te geven wat zij willen. Er zijn aardig wat mensen die wanneer zij een product kopen liever wat meer betalen omdat zij dan denken dat ze betere kwaliteit krijgen. Deze is ook wel iets beter, maar vaak niet zoveel beter als de mensen denken. De prijs is dan ook een geweldige tool om de mensen te laten denken dat ze iets veel beters kopen terwijl dit in werkelijkheid best tegenvalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het vers afbakken wat je zegt is in feite een gebakken brood dat in de fabriek al is gebakken en in de winkel nog even een paar minuten in de oven word gelegd om zo de term vers gebakken te krijgen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Brood wordt gemaakt van tarwebloem,water,gist een weinig zout en vaak met "broodvet".Of het nu duur of goedkoop brood is, de basis is hetzelfde.Je betaald vaak veel meer geld voor z.g. "ambachtelijk" brood, dat dan in de winkel gebakken wordt.Er worden nog extraatjes in gestopt,of mooie vorm of uiterlijk aan gegeven.Dit is allemaal prijsverhogend.

Dat brood van € 0,50 komt uit de fabriek, waar goedkoop geproduceerd wordt, en zal sneller oud zijn omdat er geen broodvet in zit , en de korst zal niet meer knapperig zijn.Gewoon kopen wat je per dag nodig hebt,spaart veel
geld uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vorige antwoorden gaven het al een beetje aan, er zit een beetje meer ingrediënt in dat duurdere brood, en het goedkope brood komt uit de broodfabriek, het dure is ter plaatse afgebakken.

De prijs wordt al heel lang niet meer bepaald door de kostprijs, maar door wat de klant er (nog) voor wil betalen. Soms komt de kostprijs daarmee boven de verkoopprijs te liggen en wordt er puur verlies gemaakt.

Daarnaast zal de AH maar een beperkte hoeveelheid goedkoop brood aanbieden, maar worden de dure broden de hele dag door afgebakken, afhankelijk van de vraag. Iemand ie vlak voor sluitingstijd komt zal hiermee gedwongen worden een 2-eurobrood te kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het brood van 50 cent is goedkoop geproduceerd brood. Er zitten niet meer grondstoffen in dan strikt noodzakelijk is en daardoor is het droger en snel oud t.o.v. het duurdere brood. Je hebt ook maar weinig keuze want volgens mij is er alleen wit en lichtbruin brood van 50 cent. Het duurdere brood is gepimpt met een ander uiterlijk, betere broodverbetermiddelen voor de zachtheid en wat zaad hier en daar. De voedzaamheid van die duurdere supermarktbroden schijnt in veel gevallen net zo goed of slecht te zijn als goedkoop brood. De bottomline is dat je met stip het beste af bent bij een ambachtelijke warme bakker die met liefde voor zijn vak en met kennis van de grondstoffen elke dag je brood om 4 uur 's morgens in de oven schuift. Die is wel iets duurder dan de supermarkt maar de supermarkt draait om centen en de bakker draait om lekker en goed brood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het grootste verschil de houdbaarheid is en niet te vergeten hoe het smaakt... ik bedoel daarmee, het goedkoopste brood voelt, proeft en ziet eruit als het brood dat door de bakker is gebakken maar dan van een week oud!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou omdat er in albert hijn ook hun eigen merk hebben gennaamd euroshopper daar kost het brood 50 cent de andere van ongeveer 2 euro dat is duur omdat het een echte merk is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn moeder, geniaal. Lalalalaaaaa
Zie het als een vergelijking tussen 2 auto's, bv. een Skoda Fabia en een Audi A3. Je kunt met beide rijden en beide hebben 4 wielen en een stuur. Toch kost die A3 veeel meer.

Met brood is het net zo: deels betaal je meer, omdat er meer inzit, deels omdat je voor dat meer ook bereidt bent meer te betalen.