Waar komt de naam bereklauw vandaan?

Lekker hoor een bereklauwtje pindasaus! Maar waar komt de naam vandaan? Heb me wel eens laten vertellen dat échte bereklauwen vroeger gegeten werden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

De naam is afkomstig van Berenhap.
Of er vroeger "echte" berenklauwen werden gegeten is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Komt van Bears Claw uit het Engels. Als je de plakjes netjes neerlegt lijkt het op de klauw van een beer, met de lichte sneden als nagels.

2.
De naam ‘berenklauw’ is afgeleid van de grote, ruigbehaarde bladeren, die men vroeger vergeleek met de klauw van een beer. Berenklauw komt hoofdzakelijk voor in vochtige bermen en in de halfschaduw van niet al te droge bosranden. De reuzenplant is geliefd bij allerlei insekten vanwege de beschutting, de geur en het bloemenscherm.
De allesoverheersende plant komt steeds vaker voor in Nederland en verdringt andere begroeiing. Bovendien -en dat is voor de mens heel vervelend- kan hij brandblaren veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het komt gewoon van een snackfabrikant die een variatie op de bal gehakt bedacht heeft.Hij zag overeenkomst met de klauw van een beer,vandaar de naam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Berenklauw is ook een wilde plant die erg gevaarlijk is. De enorme bladeren van wel 2 m. lang en een bloemscherm van2 a. 3 m. hoog bevatten een gevaarlijke stof die in het sap van de plant zit. Bij beschadeging van de plant komt een vies ruikende sap naar buiten. Krijg je dat sap op je huid, dan krijg je onder invloed van zonlicht, grote brandblaren(de dag er na) Deze zien er soms zo erg uit dat het op een aanval van een beer lijkt Waarschijnlijk komt hier de naam vandaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit was ook mijn associatie met berenklauw. Kom kennelijk niet vaak genoeg in een snackbar.