Als we allemaal zouden besluiten over te stappen op biologisch voedsel, wat voor invloed zou dit hebben?

Invloed op bv. onze voedsel aanmaakvoorziening, op de supermarkten, prijsstelling enz.......

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het domweg onmogelijk is om massaal over te stappen op biologisch eten, daar is de productie niet op ingesteld en dus is de aanvoer in no-time teruggebracht tot 0. Tevens is het ook geen efficiente manier van telen / veehouden in verband met de vele ziektes die niet met reguliere middelen bestreden mogen worden en bijvoorbeeld het handmatig moeten wieden van onkruid. Kortom, schaalvergroting is vrijwel onmogelijk en al helemaal op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan zouden we binnen 2 dagen honger lijden, aangezien geen enkel onderdeel van het productie proces ingesteld is op zo'n schaalvergroting
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zouden we heel weinig keuze qua voedsel over hebben. Ben niet bang dat de markt zou instorten aangezien het een spel van vraag en aanbod is. Als iedereen biologisch wil dan switchen de supermarkten heel snel om. Ik stem voor! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou een revolutie betekenen en onmiddellijk zou er grote professoren grote studies voorleggen dat biologisch toch niet zo biologisch is en dat de gewone voedselketen best te vertrouwen valt. De omschakeling zal wel enkele jaartjes in beslag nemen en dat appelen en peren minder artificieel "mooi" zijn moet je er ook maar bijnemen. Een groet invloed op de kledingindustrie als nevengevolg, alle maatjes S ipv XXXL.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou wel kunnen, maar sommige dingen zullen we dan niet of nauwelijks meer eten. Maar 'the world would be a better place', het zou me wel aardig lijken als het zou kunnen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de NatuurWetenschap en Techniek van vorige maand (of van februari, weet ik zo snel niet meer) staat een groot artikel over de biologische aardappelteelt in de Flevopolder. Die is alleen mogelijk doordat de omliggende traditionele boeren hun aardappelvelden bespuiten. Zouden alle boeren biologisch aardappelen gaan telen, dan zou de complete productie teloor gaan door phytoftora (spelling?), een aardappelschimmel.

Je ziet nu al dat de traditionele boeren m e e r moeten spuiten tegen phytoftora vanwege de besmetting die zich vanuit de biologische aardappeltelers verspreidt.

Het artikel bevat mooie plaatjes van de phytoftora-besmetting. Je ziet dat elke biologische boerderij een besmettingshaard is, vanwaaruit de besmetting zich over het land verspreidt alnaargelang de heersende windrichting.

Dit geldt voor een gevoelig gewas als de aardappel. Vele andere gewassen zijn niet zo gevoelig voor schimmels of ziekten. Die gewassen kun je dus wel biologisch telen.

Maar ook dan heb je een probleem. Traditionele landbouw en veeteelt bereikt hoge productievolumes per hectare door het gebruik van mest en gif. Als je geen mest en gif wilt gebruiken, moet je dus noodzakelijkerwijs genoegen nemen met een lagere opbrengst per hectare. Niet zo'n groot probleem, ware het niet dat je dan meer hectares nodig hebt voor dezelfde productie.

Je ziet nu al dat veel natuur wordt opgeofferd aan landbouw en veeteelt. Er is dus kennelijk nu al ruimtegebrek. Als we dan onze landbouw en veeteelt biologisch willen doen, hebben we nog meer grond nodig. Dat betekent dat we nog veel meer natuurbos zullen moeten kappen dan nu.

Bedenk ook dat niet alle gif en mest een probleem is. Gif is alleen een probleem als het vanaf je landbouwgrond of vanuit je kast wegvloeit naar de natuur, of als het in het eindproduct terechtkomt. Mest is alleen een probleem als het vanaf je landbouwgrond de omliggende natuur bereikt. Als je dat kunt vermijden, is er dus geen probleem.

Anders gezegd: het voelt wellicht niet fijn, maar stel dat onze tomaten in een kas worden gekweekt, met veel mest en veel bestrijdingsmiddelen. Maar die mest en die bestrijdingsmiddelen komen de kas niet uit. De tomaten bevatten geen sporen van bestrijdingsmiddelen meer. Wat is daar dan op tegen? Is dat dan niet beter dan het resterende deel van Amelisweerd te kappen om daar biologische tomaten te kunnen kweken?