Klopt het dat de zaadjes in verschillende vruchten niet verteren in je maag, en je dus de volgende dag weer uitpoept?

Denk aan : Watermeloenen, kiwi, appels, peren, nectarines, perzikken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het doel van zaden is natuurlijk het verspreiden van de plant, daarom zitten ze ook in vruchtvlees dat lekker smaakt. De vrucht wordt, met de zaden, opgegeten en vervolgens worden de zaadjes met de ontlasting verspreid over een groter gebied. Dus het is daarom ook logisch dat de meeste zaden niet zullen verteren voor het grootste deel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor sommige zaadjes zal dat zo gelden, maar de meeste zaadjes verteren gewoon. Sommige hebben een heel harde schil die niet verteerd, en sommigen zullen maar half verteren. Maar met de huidige generaties toiletten (met een plons) zie je dat allemaal niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat klopt. Op deze manier worden sommige zaden ook verspreidt door bv vogels.
Ze eten het vruchtje op en als ze het later weer uitpoepen kan het zaadje daar ontkiemen. (gelijk voorzien van een beetje mest)