Waarom zitten er 13 beschuiten in een pak?

Ik eet normaal 2 beschuitjes, niet 1. En bovendien passen er in mijn opbergtrommel maar 12 beschuiten.....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Vroeger werd scheepsbeschuit verpakt per 100 stuks. Om kleinere eenheden te krijgen werden halve en kwart-verpakkingen gemaakt, te weten 50 en 25 stuks. Toen daarna het verzoek kwam voor nog een nog kleinere verpakking ontstond een dilemma. In de beschuitbussen van Verkade gingen altijd 25 beschuiten. Later konden de bakkers echter ook de helft van de 25 bestellen (12-13). De fabrikanten hebben toen voor de afronding naar boven gekozen. Voor dit aantal werden speciale verpakkingsmachines gebouwd. In de loop der jaren zijn deze machines wel veranderd, maar het verpakkingsaantal is 13 gebleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In de opbergtrommel hoeven er maar 12 te passen, omdat zodra je het pak openmaakt je kennelijk van plan bent er een te nemen. En de rest doe je dan in de opbergtrommel. Dan heb je nog een probleem met het oneven aantal, omdat jij er altijd twee neemt. Dit is gedaan zodat je er op een gegeven moment meer dan twee gaat nemen, in eerste instantie om het pak leeg te maken, maar ook zodat je wellicht vaker denkt"ach 2 is wat weinig, laat ik er maar 3 nemen". Dan is het pak sneller leeg en ga jij er meer van kopen. Slim bedacht toch door de fabrikant?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk van vroeger overgebleven toen de beschuitopbergtrommels groter waren..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Sterre74;

Bovenstaand antwoord lijkt me het enige juiste. Dus kunnen we er volgens mij op wachten tot er iemand een beschuitbus op de markt brengt die groot genoeg om er een hele rol in kwijt te kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier past eigenlijk maar 1 goed antwoord:
Als je een pak openmaakt is er altijd 1 stuk, die doe je natuurlijk niet in de bus, vandaar dat er maar 12 in gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een ongeopende verpakking hoeft niet in een beschuitbus gedaan te worden, dus als er tenminste een beschuitje uit is, moet het in het blik passen.
Ja en dat de fabrikant 13 beschuiten in een pak doet heeft te maken met de hoop dat je altijd maar nieuwe rollen beschuiten blijft kopen omdat dit voor geen enkel gezin past. Want 13 is niet te delen (alleen door 1), dus wil je voldoende beschuit in huis hebben om samen een beschuitje te kunnen eten, is het slim om ook nog minimaal een rol op voorraad te hebben. Als een pak eenmaal geopend is, is het, zelfs als je het in een beschuitbus bewaart aan te bevelen om het redelijk snel te consumeren, want het gaat toch achteruit in kwaliteit. Een slimme verkooptruc dus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die 14e eten ze altijd zelf op
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom er 13 inzitten? dit is heel simpel eigenlijk dit komt omdat er 13 bescuiten op een meter passen in de bakkerij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat het oneven is, is nog tot daar aan toe, maar het is een priemgetal, het is onmogelijk op te delen in gelijke porties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het moet niet gekker worden he. Bij ons past de rol beschuit geheel met verpakking in de trommel. Wel vragen stellen die interessant zijn .

Rob
Bronnen: