Hoe kan ik iets beter worden als het al het beste is?

Je hoort wel eens "Het lekkerste snoepje van Nederland", "Het beste onder de zon" etc.

Maar een paar maanden daarna "NU NOG LEKKERDER", dat kan toch niet als iets eerst het lekkerste of het beste is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

'Het beste' betekend iets anders dan 'het best mogelijke'. Dus als iets nu 'het beste onder de zon' is, betekend dat niet dat er niet iets gemaakt kan worden dat nog beter is.

Of het ook écht beter is als de reclame dat zegt, dat is weer een heel andere vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Al veertig jaar hoor ik dat de wasmiddelen nu nog witter wassen. Het zal ondertussen wel zeer aan mijn ogen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het referentiekader verruimd wordt, kan het nieuwe beste beter worden t.o.v. het huidige. Dan degradeert het beste tot minder op de nieuwe schaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
They're f*cking with your mind, boy!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan ook niet, maar blijkbaar is het een goede reclamezin, want verkopen doet het daarna vaak wel!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt het ook zo zien: dat iets het beste is, is een momentopname. Na een paar maanden kan het verbeterd worden en dan is het verbeterde product op dat moment het beste (denk hierbij aan bijv. snelheidsrecords die gebroken worden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heet reclame.. daarmee doen ze dingen die nog veel erger zijn.. kijk maar eens naar sbs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me logisch... als het nu het beste is, wil dit niet zeggen dat het perfect is.

Kijk naar voetbal. AZ wordt kampioen (denk ik) met (stel) 85 punten, dan zijn ze de beste van nederland. Volgend seizoen kunnen ze dan 86 punten of meer halen en dan kun je zeggen dat ze verbeterd zijn tov dit seizoen. Of dat ze nu kampioen worden met 12 punten voorsprong. Als de voorsprong volgend seizoen groter zou zijn, zou je kunnen zeggen dat ze beter zijn geworden.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, maar hier kwam ik het snelst op. Je moet het verschil onderscheiden tussen het beste en perfect.