Wie heeft er een fles moedermelk?

Waar heeft die man het over,zal je denken? Maar is het niet belachelijk dat wij mensen koemelk drinken. We laten de koeien een kalf krijgen, halen dat dan vlug weg, geven het kalf nepmelk en jatten dan gauw de melk die voor het kalfje bedoeld was! Het kalfje krijgt door het gemis van belangrijke voedingsstoffen die specifiek in de moedermelk zitten, minder natuurlijke weerstand, zodat hij later sneller ziek kan worden. En wij doen ons te goed aan het kalfmelk dat door zijn samenstelling niet eens goed voor ons is. Als je melk drinkt hou dan eens een plaatje bij de hand van een volle koeienuier. Wij horen toch mensenmelk te drinken en geen koeienmelk!!!!!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Naar mijn mening krijgt een kalfje een aantal weken gewoon het melk van zijn moeder. We noemen dat biest. Dus zo heftig als jij het je voorstelt is het nu ook weet niet.

Verder begrijp ik je opmerking goed. Ik wil dit graag in een breder perspectief zien. Wij moderne mensen schijnen vergeten te zijn waarom en hoe we melk zijn gaan drinken.
Dit was een paar 1000 jaar geleden voor het eerst en toen was het een erg prettige aanvulling aan het vaak karige menu dat we toen hadden. Vlak na de 2e WO was dit ook nog een valide argument. (Joris 3 pinter, met melk meer mans etc.). In onze huidig consumtie patroon is het eigenlijk een beetje overbodig.

Nu komt het tweede punt. Er is een hele zuivel industrie ontstaan waar veel mensen een baan door hebben. Deze partijen willen graag de zuivel productie op gang houden en lobby-en hier vaak en goed voor.

Ik ben zelf steeds minder melk gaan drinken en kaas gaan eten sinds ik wat bewuster ben gaan letten wat ik allemaal drink en eet. Vroeger dronk ik bijna een pak halvolle melk per dag, een paar jaar geleden 3 pakken per week, daarna 2 pakken magere melk per week. Momenteel drink ik 1 pak magere melk per week. Waarvan de meeste aan de Latte op gaat :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger dronk ik een pak melk per dag. Totdat een van mijn kinderen ernstig ziek werd waarvoor de dokter geen verklaring had. Via een andere dokter hoorden ik van de koemelkproblemen. Ben me toen gaan verdiepen in de natuurgeneeskunde, toen wist ik beter! Sorry, maar dat van die biest had ik geweten. Wat al die banen betreft, uiteindelijk komt de consument er toch wel achter en dan gaat het goed fout. Maar je kan toch ook niet vanwege al die banen iets ongezonds in stand houden omwille van het banen verlies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat die banen betreft ben ik het met je eens. wat ik ermee bedoel is dat er nogal wat belangen op het spel staan waardoor vernderingen langzamer gaan dan we zouden willen.
Bij mij en in mijn familie/vrienden kring is er een duidelijke trend om minder melk te drinken. Je ziet kinderen in de groei gewoon elke dag een paar glazen drinken, volwassen veel minder dan vroeger en veel magerder. Dat betent dus dat er minder melk & zuivel wordt geconsumeerd. dat zal uiteindelijk ook moeten leiden tot minder productie. Toch?

Andere antwoorden (7)

Op je vraag: Ik heb geen fles moedermelk.

Verder een reactrie: natuurlijk is het niet normaal dat we koeienmelk drinken; In sommige landen is het zelfs echt ongezond (In Ethiope tijdens de grote hongersnoden van de jaren 80 werden er grote melkpakketten gedropt boven ethiopie. Helaas bleken de kinderen er niet tegen te kunnen: Ze hadden geen lactase, waardoor de hulpgoederen hun alleen maar zieker maakten).
An de andere kant: Het lijkt erg op mensen melk (Wat vetter, bij mijn weten) en is daarom erg geschikt voor de meeste mensen om te drinken. Omdat het voor babies (Kalfjes) is bedoelt, bevat het de meeste bouwstoffen die nodig zijn voor bouw & onderhoudt van een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag / stelling. Ik ben het wel met je eens dat het vreemd is, die melk is inderdaad niet voor ons bedoeld en mogelijk nog slecht voor ons ook door het overschot aan bepaalde voedingsstoffen die erin zitten. Deze stoffen zitten er natuurlijk in omdat er eigenlijk een kalf van moet groeien.

Desalniettemin stel ik een glaasje zuivel (melk, karnemelk en zo) en een stukje kaas op zijn tijd wel op prijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle zure varianten van melk zijn wel gezond voor de mens zoals karnemelk e.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wist ik niet, zo leer je inderdaad nog eens wat hier.
"Wij horen toch mensenmelk te drinken"
Ehm baby's, ja... Ooit een volwassen koe melk bij een andere koe zien drinken? ;) (Een uitzondering daargelaten.)
Een moeder produceert toch geen melk meer als de baby opgegroeid is?
Dus je kunt jou stelling dus nog verder doortrekken :).

Maar: een mens kan je niet zomaar vergelijken met een koe. De gemiddelde mens kan veel beter leren, onthouden en met gereedschappen werken dan de gemiddelde koe. Dat verschil is zo groot dat wij ons 'vreemde' dingen kunnen veroorloven die verder weinig of niet in de natuur vookomen.
Die vaardigheden gebruiken wij om baas te spelen over de dieren! (Dat brengt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee - en die wordt helaas te weinig genomen.) En je zou enigszins kunnen zeggen: 'met succes'. Want de mens is veruit het invloedrijkste organisme op deze aardbol. Alleen zijn vele mensen dan niet weer zo slim dat ze ook hun (leef(milieu voldoende intact laten zodat er nog wat van de natuur te genieten valt.
Je zou kunnen zeggen dat God (als je in God gelooft) een redelijk perfect schepsel nog moet bedenken - want 't kan veel beter dan de (gemiddelde) mens. Evolutie zorgt er alleen maar voor dat de meest aangepast overleeft - niet dat de slimste overleeft (een albino tijger kan nog zo slim zijn - in 't wild zal ie 't niet makkelijk overleven).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(leef(milieu = (leef)milieu
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mens is het enigste zoogdier dat door gaat met melk drinken als het geen baby meer is!! En dan ook nog melk van een ander soort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En onze poes dan?
De smaak van de mens verandert van baby naar volwassen worden. Een baby heeft moedermelk (of surrogaat) nodig waar bepaalde voedingsstoffen in zitten. Als het lichaam zegt daar heb ik genoeg van ik wil meer van dat andere gaat de baby moedermelk niet meer lekker vinden en dat andere weer lekker waarna overgestapt naar peuter voeding enz.

Naar mijn idee stapt de mens van baby voeding naar oude van dagen mensen smaak naar dat waar het lichaam behoefte heeft
Ik denk dat ieder wel een voorbeeld kan geven van iets waar die vroeger van walgde nu het water van in de mond loopt.

Wat smaak betreft: Ooit al eens moedermelk geproefd? Lekker?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk wel geproefd, vroeger als baby,ik vond het best lekker, denk ik. Wat je andere opmerking betreft: ons lichaam geeft meestal aan wat goed of niet goed voor ons is. We zijn allleen vergeten er naar te luisteren, we dachten het allemaal beter te weten. Dus krijgen kleine kinderen, spinazie, bloemkool, andijvie enz. waar die kinderen van walgen!!! Later vinden we het lekker.Conclusie: wat kinderen niet lusten is waarschijnlijk niet goed voor ze. Wij moeten weer leren luisteren naar ons lichaam!
Melk is voer voor babies van andere diersoorten (vooral koeien). Ik ben accuut gestopt met het te drinken zodra ik te oud werd om gedwongen te worden.

Wel eet en drink ik dingen die van melk gemaakt zijn. dat zoiets smerigs als melk toch de basis kan zijn voor zoiets heerlijks als roquefort, is een wonder der natuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kalf moet zo snel mogelijk deel uitmaken van de voedselketen, daarom kunstmatige melk met extra's. Het vergroten van de weerstand van het kalfje heeft geen prioriteit, want het beestje zal toch niet oud worden.

Een beetje cru, maar het is niet anders...

In de huidige wereld is het bijna onmogelijk om lang borstvoeding te geven. Onze dochter heeft tot 11 maanden volledig op borstvoeding gezeten. Gemakkelijk is dat niet... het is makkelijker om wat van de koe te lenen en (kunstmatig) aan te vullen met een poedertje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is het enige zoogdier dat doorgaat met melk drinken als het geen baby meer is. Daar gaat eigenlijk de vraag over. Toevallig is dat voornamelijk de koe geworden maar dat kon ook schapen, kamelen of honden zijn. We vinden een koe zo vanzelfsprekend maar eigenlijk is dat niet zo. groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Honden geven heel weinig melk, en schapen hebben melk die voor de mens minder goed smaakt. Koeien zijn wel heel makkelijk te houden dieren, helaas is het de laatste 30 jaar in een industrie verandert (in het Westen dan, in Oost Europa snappen ze dat niet omdat het daar toch nog iets meer puur natuur gaat). Ik denk dat het daar fout is gegaan, eigenlijk geldt dat hetzelfde voor het eten van vlees.