Waarom word er voor de kweek van champignons altijd paardemest gebruikt en geen andere mest??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Paardenmest wordt warm bij het ouder worden en verteren en gaat dan broeien. Hierdoor veranderen bepaalde stoffen en de mest wordt heel geschikt als voedsel voor champignons.
In kuikenmest zitten ook veel voedingsstoffen voor champignons. Paardenmest en kuikenmest worden op speciale bedrijven gemengd. Ook komen er stro, water en gips doorheen, waardoor alles wat losser wordt. Nu gaat het mengsel broeien. Er blijft een soort losse zwarte aarde over. Dit noem je compost. Hierin laat de champignonkweker zijn paddestoelen groeien.

Voor meer informatie over champignonteelt: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

http://www.delocht.nl/champignons.htm

Deze link is misschien wel interessant.

Ps er zit ook kippenmest doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champignons eten paardenmest, daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenmest warmt de grond op. Wellicht dat dit positief voor de groei van champignons is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenmest gaat heel makkelijk broeien en is daardoor een ideale voedingsbodem voor champignons. Verder zit er ureum in, wat een voedingsstof is voor champignons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenmest is volledig plantaardig. Dit komt omdat de voeding van paarden ook volledig plantaardig is. Ik vermoed dat hier de oorzaak ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenmest,ook wel dolmest genoemd,bevordert de broei en daardoor de groei van de champignons.