Is het ongezond om de dooier heel te laten bij een gebakken ei?

De vraag spreekt voor zich

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt een beetje af van hoe lang je het ei gaat bakken. Als de dooier ook stolt tijdens het bakken is er niks aan de hand, als de dooier vloeibaar blijft loop je het (zeer kleine) risico op onder andere salmonella besmetting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar het moet wel doorgebakken worden omdat als het ei besmet is met salmonella, jij hier ziek van gaat worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee maar er wel op letten dat deze niet rauw blijft. Dit met name in verband met het gevaar dat salmonella heet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In tegenstelling tot wat velen denken, zit de salmonellabacterie aan de buitenkant van het ei, dus op de schaal.
Natuurlijk is er bij breken een risico dat de bacterie bij de inhoud komt, maar dit is verwaarloosbaar. Wanneer je een ei - dus ook de dooier - goed verwarmt, gaat de bacterie dood. Dus, geniet maar van een hele dooier, dat doe ik ook en ik ben er nog nooit ziek van geworden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of je de dooier heel laat of kapotprikt doe niet ter zake voor de gezondheid. Het gaat er om dat het ei lang genoeg verhit is om de eventueel aanwezige salmonellabacteriën te doden. Maar Salmonella is eigenlijk maar voor een bepaalde groep mensen gevaarlijk: zwak, zeer jong; oud en ziek.
Dus ik eet mijn gebakken ei gewoon zo als ik het lekker vind: Een spiegelei dat nog wat smeuïg is.