Hoe lang blijft de slagroom goed in een geopende spuitbus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
88.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet van ze lang zal ze leven NOOIT een spuitbus proberen te openen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet jij hoe je het beter moet zeggen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen een aangebroken spuitbus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u Rick1234 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slagroom uit een spuitbus? Bah !!!!

Het beste antwoord

Het antwoord van Campina klopt! (overige antwoorden dus niet...)
De spuitbus staat onder druk en daardoor kunnen er geen micro-organismen (bacteriën) terug in de spuitbus komen als je hem gebruikt. De inhoud van de bus blijft dus steriel en dus houdbaar tot de aangegeven datum. Deze houdbaarheidsdatum wordt overigens niet bepaald door microbieel bederf (de inhoud is immers steriel) maar door oproming/ontmenging van de slagroom en achteruitgang van de smaak.
Wel moet je natuurlijk na elk gebruik het spuitmondje goed schoonspoelen onder de kraan.
Conserveermiddelen zitten er overigens ook niet in: de slagroom wordt na steriliseren aseptisch (=zonder besmetting) afgevuld in steriele bussen dus er is helemaal geen conserveermiddel nodig! Daarbij: als er in producten conserveermiddelen gebruikt worden, staat dat ALTIJD in de ingredientendeclaratie vermeldt.
(nee, ik werk niet bij Campina, maar heb wel als technoloog bij een concurrent gewerkt).
Utrecht
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Utrecht
14 jaar geleden
Zelfs zonder koeling (zoals in de winkel) zou de slagroom inderdaad niet bederven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron vermelden graag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, krijgen we nu een min omdat de bronnen in de tekst staan i.p.v. in het bronveld? Ik vind dat in dit antwoord echt goed staat dat het hierbij om eigen expertise gaat. Een link naar een url betekent nog niet betrouwbaarheid.

Andere antwoorden (5)

Een paar dagen, er staat meestal op "na opening beperkt houdbaar". Ook wel een beetje afhankelijk van wat ze nog aan conserveringsmiddelen erin doen. Ik zou zelf 3, maximaal 5 dagen aanhouden.

Het belangrijkste is dat je de spuitmond na gebruik steeds met goed heet water schoon maakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is Campina een andere mening toegedaan (gevonden op internet)

----------------------------
Geachte mijnheer,

Zolang spuitslagroom in de koelkast bewaard wordt is het aangebroken net zo lang houdbaar als onaangebroken. Wij hopen hiermee u vraag voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Lieke Aben
Customer Service
Campina Nederland
---------------------------------

Ik heb zelf andere ervaringen, maar dat komt waarschijnlijk doordat het tuutje niet schoon was. Maar volgens Campina zou de slagroom (in de bus) dan langer houdbaar moeten zijn dan 5 dagen.

Toegevoegd na 1 dag:
Onder reacties heb ik nog de URL geplaatst waar bovenstaand antwoord van Campina werd genoemd. De betreffende medewerker werkt bij Campina, dat heb ik gecontroleerd en het lijkt me zeker gezien de overige ervaringen een betrouwbaar antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh echt een paar dagen maar, want ik heb net wat in mijn koffie gedaan maar die bus ligt er al wel minstens 2 weken geloof ik.
Het smaakt wel goed, en proef er niks aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke toevoeging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, heel belangrijk om telkens na gebruik het spuitmondje even onder de kraan schoon te spoelen.
Zo gebruik ik de hele bus leeg hoor, mits de houdbaarheidsdatum het ook toelaat ;)
+1 voor de toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron graag vermelden:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toe, wees je eigen bron en probeer het uit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mariejose: Bron is Campina, staat er toch bij? Ik heb ook aangegeven dat ik het ergens in op internet gevonden heb in een paar fora, o.a: http://www.hilpers.nl/523032-spuitslagroom-houdbaarheidsdatum
Indien de slagroom koel bewaard wordt, en de spuitmond gereinigd is met heet water na gebruik, kun je de fles zeker nog 2 weken bewaren, en is de slagroom nog bruikbaar. ( In praktijk bewezen!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best wel een tijdje, mits de temp. van de koelkast goed is Max. 7gr. en je ervoor zorgt dat iedere keer na gebruik de spuitmond goed afgespoeld wordt onder de kraan, ook niet de spuitmond met je vingers aan raken en al helemaal niet met je mond aflikken ;) dan kan de bus wel een paar weekjes volhouden.. (uit eigen ervaringen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn ervaring is spuitslagroom toch wel 2-3 weken
te bewaren, mits in de koelkast bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoelang slagroom goed blijft in een geopende spuitbus hangt af van het merk en de houdbaarheidsdatum. Over het algemeen blijft slagroom in een spuitbus enkele dagen tot enkele weken goed na opening, mits het koel bewaard wordt en niet blootgesteld wordt aan extreme temperaturen. Veel info staat ook op het etiket zelf.
een jaar geleden