Drop, in de vorm van ingedikt zoethoutextract, bestaat al heel lang. Niemand weet echter hoe en wanneer ons nationale snoepgoed precies ontstaan is. Het stamt vermoedelijk uit de tijd van de oude Grieken en de Romeinen. Aanvankelijk werd het gebruikt als medicijn. Het werd verwerkt in hoestdranken en ook toegepast als medicijn tegen maagzweren. Daarnaast werd het gebruikt als een grafgeschenk, zo werd bijvoorbeeld in het graf van Toetanchamon (1358 v. Chr.) zoethout gevonden. Door de eeuwen heen veranderde het karakter van drop, doordat men er zouten, menthol, honing, salmiak en andere natuurlijke smaakstoffen aan toe ging voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
slecht geatnwoord

Andere antwoorden (4)

Drop bestaat al heel lang maar niemand weet wie de maker van de eerste drop is.
Wél weten we dat de Italiaan Giorgio Amarelli de industriële verwerking van de drop mogelijk heeft gemaakt. Hij slaagde erin in 1731 om het sap uit de zoethoutwortel tot drop, of Glycyrrhiza glabra, de Latijnse apothekersnaam, te verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop schijnt uitgevonden te zijn door een Engelse apotheker in 1760. Hij deed dit tijdens een experiment om van zoethout iets lekkers te maken. Zoethout werd al aangetroffen in het graf van Toetanchamon ( leefde rond 1350 voor christus). Het stond bekend als een medicijn in een soort drankje.Vanaf de middeleeuwen werd zoethout ook gebruikt in Europa, het werd verbouwd in kloostertuinen. Monniken maakten van het sap hoesttabletten. In Nederland wordt in de 13de eeuw voor het eerst over zoethout geschreven in de Middeleeuwse natuur-encyclopedie. Wordt hierin beschreven als middel tegen hoest en ziekten v.d. luchtwegen.

Toegevoegd na 23 uur:
In Nederland eten we jaarlijks zo`n 8 miljard dropjes en zijn daarmee koploper in de wereld. Drop is overigens ook in Duitsland te koop, vooral "katjes" worden daar veel gegeten Haribo is daar de bekendste "lakritz " maker.
Skandinavië, Spanje en nog wat regio`s hebben drop, maar hier wordt het zoveel meer gegeten. Interessant is ook de site van www.klene,nl
amc
14 jaar geleden
Volgens de reclame: Johannes Koenrades Kleene :)

Volgens wiki was het echter een Italiaan: Giorgio Amarelli, die er in 1731 in slaagde om het sap uit de wortel van de zoethoutplant tot drop, of Glycyrrhiza glabra, de Latijnse apothekersnaam, te verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maker van drop was George Dunhill
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden