Hoe kun je snel achter komen achter welke A-merken er schuil gaan supermarkthuismerken?

Bijvoorbeeld ik heb gehoord dat achter het euroshopper bier van AH de leverancier bavaria zit. Het lijkt mij handig een lijst te hebben zodat ik voordelig goede producten in huis kan halen. Ik weet dat je het o.a. kan herleiden uit de barcode, echter dit is onbegonnen werk.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarnaast komen er nu ook reacties binnen aangaande de kwaliteit. Denk dat er zeker verschil in kan zitten, echter ik denk dat geen enkele gerenommeerde supermarkt rotzooi en zijn schappen zal leggen onder zijn eigen huismerknaam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je dan ook nog de kwaliteit met elkaar kunt vergelijken. Euroshopper bier zal toch anders smaken dan bavaria bier. Het is natuurlijk niet voor niets dat het goedkoper is. Dus misschien afvalproduct die niet door de A-keuring heen komt. Wil niet zeggen dat B-producten niet goed zijn. Maar minder in vergelijking met A-producten van hetzelfde merk.
Rieneke1
14 jaar geleden
@gdanonym, weet je dat wel zeker?
is het niet zo dat de kwaliteit gelijkwaardig is, maar het a merk gewoon duurder is omdat er veel meer promotie in wordt gestopt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk weet ik het niet zeker. Maar de eerste 2 treffers van de link die Antwoordman geeft, wordt tegengesproken. En vanuit de elektronica is het wel zo. Chips die niet voldoen aan hoge kwaliteitseisen, worden niet weggegooid maar verkocht aan de B en C merken. Dit zijn ook echt mindere merken. Die waarschijnlijk ook eerder stuk zullen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven ook in een maatschappij waarbij we niet zomaar iets weggooien. Dus vind ik het aannemelijker om aan te nemen dat de afval (uitval) wordt doorverkocht/hergebruikt.
Rieneke1
14 jaar geleden
ok dankjewel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vakantiewerk bij de MORA gedaan en daar worden producten voor goedkope merken gemaakt. Die zijn echt niet te vergelijken met het A-merk Mora dus je hebt er niets aan om te weten dat het van de MORA komt. Het smaakt gewoon niet naar MORA. Je kan net zo goed een ander B-merk nemen, het zegt niks over smaak of kwaliteit. De gebruikte grondstoffen zijn anders, goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eefst, is dit beroepsgeheim :-)

Het beste antwoord

Dat verschilt heel erg sterk per product.
Van sommige artikelen wordt veel geproduceerd / kan veel worden geproduceerd, maar je kunt maar een x hoeveelheid verkopen onder een bepaalde merknaam, dat marktaandeel krijg je gewoon niet meer omhoog. Dan gooi je er iets minder van het een of andere dure goedje door (vaak een kleur- of geurstof) en gaat er een goedkoper wikkel omheen. Boter bijvoorbeeld. Of koffiemelkpoeder. Melk.

Soms worden producten in dezelfde fabriek gemaakt, maar met goedkopere ingrediënten of in een andere verhouding. Meer aardappels in de salade en minder eieren bijvoorbeeld.

En soms komen ze uit een heel eigen, onafhankelijke fabriek. Omdat B en met name budget-merken natuurlijk niet of nauwelijks reclame-uitgaven hebben, kunnen ze vele malen goedkoper blijven zonder dat de kwaliteit daarvoor hoeft in te boeten. En het is ook een kwestie van smaak ; je kunt zelfs een voorkeur krijgen voor sommige budgetmerken, of ze gewoon lekkerder vinden, zoals smaken kunnen verschillen. En ik proef ECHT niet of ik bijvoorbeeld houdbare slagroom heb van 35 cent per pakje of van € 1,35 hoor. Of mijn vlees braad in margarine van 17 cent per pakje of € 1,15. Op jaarbasis kan dat echt kapitalen schelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een goede bron zou kunnen zijn de jaarstukken van de betreffende onderneming. De jaarstukken zijn bij grote bedrijven openbaar en daar zou je in terug kunnen vinden wie de afnemers zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
In Wikipedia staat ook al flink wat informatie:
Albert Heijn Malt voor Albert Heijn,
Best Bier en Jaeger voor budget-supermarkten,
Schultenbräu voor Aldi (dit bier tot 2008 in flessen afgevuld onder de naam Brouwmeester),
Keizerskroon,
Hollandia,
voorheen Pitt Bier voor Edah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier gaat dat wel lukken voor veel produkten:
AWM
14 jaar geleden
de A-merken peperkoek worden bijna allemaal gemaakt door Peijenburg. Er worden goedkopere producten gebruikt voor het maken van de koeken dus... goedkopere meel etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huismerk wordt vaak gemaakt van een mindere kwaliteit grondstoffen. Je kunt dus wel op zoek gaan naar de producent maar dat zegt dus niet alles over het eind resultaat

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de producent wilt weten helpt het vaak door op de verpakking naar de plaatsnaam te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hema rookworsten komen bij Unox vandaan.