Hoe lang is nog niet gemodificeerde pure chocolade houdbaar?

Gemodificeerd klinkt een beetje vreemd maar ik bedoel chocolade die door vrachtwagenchauffeurs in grote tanken naar Nestle en Mars wordt gebracht.

Een familielid van mij rijdt op de vrachtwagen en die brengt soms dan ook (vloeibare) chocolade in grote tank naar de fabriek.
Soms blijft er dan wat achter in de tank en dat doet hij dan in een grote zak en die geeft hij dan aan mij.

Hoe lang blijft dit houdbaar?
Op het internet vond ik dat pure chocolade wel 18 maand houdbaar kan blijven maar is dit ook zonder conserveringsmiddelen etc.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Voor zover ik weet kun je pure chocolade heel lang bewaren, zelfs langer dan 18 maanden. Mits je het donker, droog en koel bewaart. Maar dan ook weer niet in de koelkast. Door de hoge cacaogehalte zijn conserveermiddelen niet nodig. Chocolade kan hooguit wit uitslaan na een tijd, dat komt door het cacaovet wat er in zit. Is daarna nog prima te eten. Hoe meer suiker, melk en andere stoffen je in chocolade stopt, hoe korter het houdbaar is. Je zou het kunnen vergelijken met gemalen koffie. Je kunt het heel lang bewaren, maar verliest na een periode aroma en smaak.

Maar......kunnen we niet een dealtje sluiten met die vrachtwagenchauffeur ;-) ??