Wat wordt er allemaal gemaakt van Gerecycled frituurolie?

Gewoon om sommige mensen verbaast te doen laten staan

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

Onder andere borstprotheses
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de gemeente Lansingerland kunt u gratis uw oude frituurvet en frituurolie inleveren bij supermarkt Super de Boer in Bleiswijk en het IRADO afvalbrengstation. Inleveren is nuttig omdat de vetten en oliën gerecycled worden. Rond de feestdagen wordt er meer gefrituurd. Daarom is er op het afvalbrengstation extra capaciteit voor het innemen van gebruikt frituurvet en frituurolie.

Frituurvet en frituurolie
In Nederland wordt jaarlijks door consumenten 23.000 ton frituurvet en frituurolie gebruikt. Hiervan verdwijnt ongeveer 95% bij het restafval en in het milieu. Zo is het doorspoelen van frituurvet een van de oorzaken van verstopte riolering wat een hoop kosten veroorzaakt. Ook het weggooien van frituurvet bij het restafval brengt veel kosten met zich mee omdat het verbranden van afval duur is en een waardevolle grondstof niet opnieuw gebruikt wordt.

Recycling
Oud frituurvet en frituurolie kunnen gerecycled worden. Zo kan er biobrandstof van gemaakt worden. Biobrandstof is schoner dan fossiele brandstof, er is tot 70% minder uitstoot van co2 en fijnstof.

Frituurvet of frituurolie inleveren
Frituurvet kunt u het hele jaar door gratis inleveren. U kunt het frituurvet of de frituurolie het makkelijkst inleveren in de originele verpakking of een goed afgesloten plastic fles. Laat het frituurvet of de frituurolie eerst goed afkoelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Per 1 November 2002 is van overheidswege besloten dat afvalvetten en olieën niet meer verwerkt mogen worden in diervoeder producten.
Medio 2003 is daarom proef gedraaid bij verschillende energie centrales waarbij de afgewerkte frituurvetten en oliën gebruikt werden om zogenaamde groene stroom te op te wekken.
Deze proef is zeer succesvol verlopen en daarom zal in de toekomst een deel van het afgewerkte frituurvet aangeboden worden bij deze energie centrales.
Het overgebeleven deel van deze vetten en olieën zijn bestemd voor de bio-industrie alwaar deze producten worden gebruikt bij de productie van o.a. bio-diesel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeep! Goor he