Waarom blijft een koude vloeistof in een thermosfles langer koud dan een kokende vloeistof er warm in blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Bij de uitstekende uitleg van cryofiel -die de omgeving erbij betrekt- hierboven kan nog het volgende worden opgemerkt.
- Hoe hoger de temperatuur hoe groter de activiteit van de molekulen. Daarom zal iets warms sneller afkoelen dan iets kouders. Zoals het ook meer energie kost om iets in beweging te krijgen dan er een tekort aan energie is om het niet te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De warmte-uitwisseling met de omgeving hangt af van het temperatuurverschil met de omgeving.

Een koude vloeistof is, bijvoorbeeld, 5 °C. Als de omgeving 20 °C is, is het temperatuurverschil 15 °C.

Een kokende vloeistof is 100 °C. Het temperatuurverschil met de omgeving is dan maar liefst 80 °C.

De kokende vloeistof zal daardoor meer warmte afstaan aan de omgeving, dan de koude vloeistof opneemt uit de omgeving.

In gewone-mensen-taal: de hete vloeistof zal sneller afkoelen dan de koude vloeistof zal opwarmen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het koud is minder koud dan warm warm is... Bij koude is het verschil met de kamertemperatuur kleiner, daardoor blijft kou langer kou...

Het is min 20 of plus 80, dat is het verschil... Dus de hoogteverschil is groter dus ook een grotere druk tot nivellering...