Als er in een restaurant een haar in je eten zit heb je dan recht op een nieuw portie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brr ze kunnen van alles met die nieuwe portie doen . Ik zou de haar verwijderen en rustig eten als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Het zou ook een reden kunnen zijn een extra portie te krijgen. Leg als het bord bijna leeg is een haar van jezelf in het bord.

Het beste antwoord

Als het eten niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben van de maaltijd is er sprake van wanprestatie op grond van art. 7:17 BW. Je hebt dan recht op kosteloze vervanging van het eten op grond van art 7:21 BW.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is de vraag of een haar ervoor kan zorgen dat je eten niet meer aan de redelijke verwachtingen voldoet die je van het eten mocht hebben. Ik zou zeggen van wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik zou ook zeggen van wel, je mag met al die overige regeltjes van tegenwoordig toch zeker verwachten dat er haarnetjes gedragen worden in de keuken, waardoor de kans ook klein wordt op dergelijke voorvallen. Ik zit er alleen even mee in mijn maag of 'de zaak' hier hiet eten is of dat we het dan misschien over een dienst hebben en of het dan nog van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt inderdaad wat raar maar een zaak is ogv 3:2 BW een voor menselijk beheersing vatbare stof. En eten kun vastpakken, dus dat is een zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, zo is het af en toe toch nog heel interessant hier op de site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7:17 is niet wanprestatie, 7:17 is conformiteit (de zaak moet beantwoorden aan de verwachting) Niet voldoen aan de conformiteit is mijns insziens niet hetzelfde (per definitie) als wanprestatie. Ik zou het volgende artikel ook willen aanhalen: BW 6.28 soort en kwaliteit van de af te leveren soortzaak Eindconclusie blijft hetzelfde hoor +1 voor je opzoekwerk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rest alleen nog de vraag of gedurende de eerste zes maanden dat die haar in je eten op je bord zit de bewijslast over de nonconrmiteit ook omgedraaid is, (op basis van redelijkheid en billijkheid) zodat je niet volgens art. 150 Rv alsnog zelf moeite moet doen om te bewijzen dat je beter had mogen verwachten van de zaak en dat de haar er bovendien al inzat. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ wijnstein: Je hebt gelijk dat indien de afgeleverde zaak niet voldoet aan de overeenkomst er inderdaad niet per definitie sprake is van wanprestatie (hiervoor moet de niet nakoming toerekenbaar zijn, geen overmacht). 6:28 BW is mooie toevoeging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ mlodewijk: :-)

Andere antwoorden (9)

Dat heb je zeker maar ik zou het niet riskeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wat je bedoeld. +
Ja..maar wil je het dan nog wel??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het wel jah maar ik zou er geen zin meer in hebben.. ook is het geen goede reclame... al is een foutje menselijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als er iets mis is met het eten mag je reclameren en heb je recht op een vervangend gelijkwaardig product (oftewel portie) Maar ik persoonlijk zou gelijk zijn uitgegeten en de drankjes afrekenen. Je kunt je beroepen op een niet deugdelijk geleverd product en een ander restaurant zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad je kan dit zeker aangeven. En krijg je volgens jouw een nieuwe portie. Of het wordt op een nieuw bord gelegd, of een goede kok zal dit accepteren en het weer met zorg voor je maken.

De andere details zal ik je besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteraard, maar wees er op bedacht dat de haar er in de keuken af wordt gehaald en je het zelfde eten weer retour krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat heb je zeker! Maar de kans is groot dat ze met je bord naar de keuken lopen, de haar eruit halen, bordje even opwarmen, en terugbrengen naar je tafel.
Schiet je er iets mee op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar, ik zelf doe daar niet zo moeilijk om. Kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kunt aantonen dat het een haar is van de bediening dan wel.
Maar ik zou deze discussie niet eens aangaan, inpakken en wegwezen.