Dat komt omdat er heel veel verschillende soorten schimmels zijn. Yoghurt is bijvoorbeeld ook een produkt waar schimmels in zitten en ook antibiotica's worden ook wel van schimmels gemaakt. En natuurlijk de champignons. Niet alle schimmels zijn te eten. Net zoals bij de paddenstoelen bij sommige soorten giftig en andere zijnn zonder problemen eetbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Schimmels kunnen, net als bacteriën, overal leven, bijvoorbeeld in de grond, op bomen maar ook in je eten.

Er zijn een heleboel verschillende schimmels. Er zijn soorten die gifstoffen maken waar je ziek van kunt worden (de slechte schimmel). Er zijn ook soorten die dit niet doen (de goede schimmel).

Bij het maken van schimmelkaas, zoals Brie en Camembert, voegt men een goede schimmel toe. Deze zorgt ervoor dat de kaas een bijzondere smaak krijgt. Veel mensen vinden dit lekker.

Komt er schimmel op voedsel dat te lang wordt bewaard, dan weet je niet zeker of de schimmel goed of slecht is. Daarom kun je beschimmeld eten maar beter weggooien. Anders word je misschien ziek. Alleen bij kaas mag je het stukje waar schimmel op zit wegsnijden. De rest kun je dan gewoon eten.

Toegevoegd na 40 seconden:
Het is dus niet zo dat je andere schimmels niet kan eten. Sommige wel. En andere niet. Schimmelkaas heeft gecontroleerde schimmelgroei en daardoor is het bekend welke schimmels er op groeien. Op je beschimmelde boterham weet je dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen goede schimmels, alleen zijn sommige schimmels minder slecht. De schimmels in schimmelkaas zijn niet echt slecht, maar beschimmelde kaas kan wel slecht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schimmelkaas, dat zijn lekkere schimmels, nuttige, eetbare schimmels. Dat zijn niet dezelfde schimmels die op verrot fruit voorkomen, of schimmel op vochtige muren. De schimmel waarmee Roquefort, Gorgonzola en Deense bleu wordt gemaakt is Penicillium Roqueforti deze is trouwens verwant aan de schimmel Penicillium Notatum, waarvan Penicilline, het eerste antibioticum afkomstig is.