Wat betekend het woord Unox?

De U staat voor unilever ,maar waar staat de rest van de letters voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat weet Unox zelf niet eens! Zie de link op hun eigen website.

Over het onstaan van de merknaam Unox gaan verschillende verhalen. De een beweert dat iemand eend bedacht heeft om Unilever, Oss en Ox (Engels voor os) samen te voegen tot Unox. En anderen zweren dat de naam een uitkomst is van een prijsvraag onder werknemers. Hoe het ook zij, vanaf 1937..............

Toegevoegd na 4 minuten:
eend = eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een samenvoeging van Un(ilever) en het Engels woord voor os (ox)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom er zoveel minnen worden gegeven voor dit antwoord, een snelle zoektocht levert op dat dit wel degelijk aannemelijk is namelijk, hoewel er verschillende mogelijke verklaringen zijn.
Hieronder nog een link van Taalbank met ongeveer hetzelfde verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Unox is een merknaam van de firma Unilever. De naam Unox is in Nederland onlosmakelijk verbonden met de wintertijd: onder deze merknaam worden namelijk rookworsten en soepen (onder meer Cup-a-Soup) verkocht. Hiernaast produceert Unox ook knakworsten, en winterse stamppotgerechten.

In 1937 introduceert Unilever voor de vleesgerelateerde activiteiten binnen het bedrijf (de activiteiten van de voormalige Hartogs Vleeschfabrieken) de merknaam Unox. 'Over het ontstaan van de merknaam Unox gaan verschillende verhalen. De een beweert dat iemand eens bedacht heeft om Unilever, Oss en Ox (Engels voor os) samen te voegen tot Unox. Anderen zweren dat de naam een uitkomst is van een prijsvraag onder werknemers'. In de Unox fabriek in Oss werden de Gelderse rookworsten geproduceerd. Twee jaar later werden nieuwe producten geïntroduceerd zoals Thuringer Bloedworst, Pariser Boterhamworst, Brunswijker Theeworst en zes verschillende soorten snijworst.