Ja, je wordt dan sneller dronken. Wegens tijdsgebrek vertaal ik het onderstaande stukje niet in het Nederlands, dat is hopelijk geen probleem...

About 60 percent of the respondents in our mini-survey gave the right answer: drinking beer through a straw gets you drunk faster. A quarter answered in the negative - and got it wrong. The vacuum created when you such through a straw reduces the boiling point of alcohol (normally 79 degrees Celsius); alcohol vapours form inside the straw. The vapours are inhaled into the lungs, and the alcohol reaches the blood much faster this way than via great gulps of beer into the stomach. Also, beer sucked through a straw reaches the mouth in thin jets, hitting a greater surface in the oral cavity. This means that more alcohol will evaporate before being swallowed. The palate, which has an ample blood supply, absorbs part of the alcohol vapours. This, too, is a quicker way to get alcohol into the blood and therefore get drunk faster.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is onzin, het is niet waar...

Je hebt een percentage of promillage, dat telt en als je dat door een rietje drinkt of niet, maakt niets uit, het alcoholgehalte van het bloed bepaalt of je dronken wordt of niet, niet HOE JE HET TOT JE NEEMT...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, zomaar een zinnig antwoord dat hout snijdt ; je kúnt het wel...ga zo door. ;-) +1
AWM
14 jaar geleden
Waaaaaaah! Geweldig! Ik had ook bijna een pluspuntje gegeven! Helaas is het antwoord fout, dus dan maar niet.
Zie mijn antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is wel juist hoor ; hooguit wordt je wat sneller of wat langzamer dronken, maar het alcoholpercentage in je bloed beinvloed je er niet mee.
AWM
14 jaar geleden
De vraag luidt dan ook: word je SNELLER dronken...
Ja dus.
AWM
14 jaar geleden
Dus is dit een antwoord op een andere vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ja, stom, ik had de vraag onjuist geinterpreteerd....dat was niet slim. Uit ervaring overigens kan ik je vertellen dat het maar verrekte weinig scheelt ; hooguit een half glas. Maar uiteindelijk wordt je - al vrij snel - even dronken.
In theorie zou je dan juist ietsjes minder snel dronken worden... Omdat je er langer over doet om 't op te drinken... Dus is er meer tijd om de alcohol weer af te breken. Of er is nog een effect dat ik niet ken...

Toegevoegd na 52 minuten:
Volgens deze link kan 't wel, maar is 't maar ietsjes:
http://www.druglijn.be/info_drugs/veelgevraagd/alcohol_rietje.html
Alleen dat van die lage druk snap ik niet, want je wangen vallen gewoon mee in als je zuigt, waardoor dat effect niet supergroot kan zijn, zou ik vermoeden...

Toegevoegd na 1 uur:
Als je Engels kan, en je time to spare hebt...
http://answers.yahoo.com/search/search_result;_ylt=Aqz1sKIDlLA..QrwzA1hB3QjzKIX;_ylv=3?p=straw+drunk
Iets wat op GV dus niet zal gebeuren - 100x dezelfde vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie hier toch ook met grote regelmaat bepaalde vragen voorbijkomen.
Wat ik ervan weet (denk te weten) is dat met een rietje er geen zuurstof meekomt.Dus feitelijk komt de alcohol dan puur naar binnen,drink je uit een glas dan gaat er wat zuurstof mee naar binnen...
even een simpele uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met dat de drank (en dus alcohol) tegen je gehemelte schiet als je drinkt en dat je het daardoor sneller opneemt dan als je het gewoon zou drinken. Slechts een theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel juist. In mythbusters/brainiac of een soort gelijk programma is dit eens getest. Je wordt sneller dronken omdat het vel bij je gehemelte dunner is en dat sneller alcohol opneemt. Dit scheelt een _heel_ klein beetje.
Ja, meldde vroeger de website van het NIGZ, het instituut dat achter de campagne Drank maakt meer kapot dan je lief is zat. Volgens het NIGZ spuit de drank door het rietje tegen je gehemelte en wordt het daardoor sneller opgenomen. Maar dat is nonsens. Je wordt wel sneller dronken, maar dat is omdat je meer alcoholdamp binnenkrijgt met een rietje. In het rietje onstaat net boven de drank een lage druk, waarin alcoholdampen snel worden opgenomen. Door de damp (die via je longen razendsnel in het bloed komt) raak je net iets sneller dronken dan via de klassieke weg. De totale ingenomen hoeveelheid alcohol blijft echter gelijk. Je wordt dus wel sneller, maar niet erger dronken dan normaal.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, de vertaling van antwoordman. Hij was net iets sneller. Het kwam me ook al bekend voor deze vraag. Stond inderdaad in Quest. Misschien kan je het nummer er nog bijschrijven, dan is het volledig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is van de scheurkalender 2009 ;-) De datum moet ik je schuldig blijven :-P wilde hem net op gaan zoeken, maar hoeft niet meer Mariejose was me weer voor :-)
Dit heeft niets met het rietje te maken het is gewoon die alcohol lucht die je inademt ga maar eens een tijdje met jou neus boven een glas normaal te ademen je wordt niet dronken maar alleen ziek van die lucht en dan lijkt het net of je dronken bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukje uit onderstaand artikel (zie de link), waarbij ik aanneem dat deze redeneringf voor alle alcoholische dranken geldt, dus niet alleen voor bier:
Bij het vacuümzuigen van het rietje, daalt het kookpunt van alcohol (normaal 79 graden Celcius) en ontstaan in het rietje alcoholdampen. Die dampen worden geïnhaleerd in de longen, en langs die weg geraakt de alcohol veel sneller in het bloed dan de alcohol die via grote slokken bier in de maag terechtkomen. Bovendien komt bier via een rietje in dunne straaltjes in de mond terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drinken van alcohol met een rietje versnelt dronkenschap

Als je bier met een rietje drinkt, komt al het bier langs het gehemelte van de mond. Het gehemelte is sterk doorbloed en heeft een dunne huid. Daardoor kan de alcohol sneller in de bloedbaan worden opgenomen. Theoretisch is het zelfs mogelijk dronken te worden zonder het bier daadwerkelijk te drinken. Bij de gebruikelijke wijze van bier drinken komt het gerstenat minder in aanraking met het gehemelte.