kan men ook op eetbare producten de houdbaarheidsdatum zetten na openen?

Toegevoegd na 8 minuten:
op alle eetbare producten bedoel ik eigenlijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de verpakking dan he je kan ook stikkers plakken en nou ja fruit dan niet
paulus811
14 jaar geleden
Vind het een goeie vraag. Trek net weer een pak jus d'orange open waarop staat 'na openen beperkt houdbaar'. Aan dat soort info heb ik dus niets.

Het beste antwoord

Dit zou er eigenlijk op moeten staan vind ik. Als het binnen een dag op moet, staat dit er meestal wel op. Je kunt eigenlijk ervan uit gaan, dat je na opening de meeste producten zo snel mogelijk moet opmaken, in de regel 2-3 dagen. Veel producten kunnen echt wel langer. Ik heb een pak melk echt niet in die tijd op, ik drink liever karnemelk, maar je hebt het wel eens nodig voor puree of stamppot.Zolang hij niet zuur ruikt of smaakt gebruik ik hem gewoon en zo doe ik het met meer producten. Vla, yoghurt enz. Zolang er geen schimmel opzit, anders ruikt, smaakt of eruit ziet eet ik het gewoon. Alleen met vlees en vleeswaren neem ik geen risico ook al zie je er niets aan. Ook over de datum eieren gooi ik weg. Verder doe ik er niet moeilijk over en er is hier nooit iemand ziek. Weerstand bouwen we genoeg op en we hebben geen problemen met maagklachten of darmproblemen. Je moet toch enigermate bestand zijn tegen bacteriën.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (4)

Dat staat er soms op, dan staat er na openen 24 uur houdbaar oid (bijvoorbeeld op potjes kindervoeding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja sommige producten hebben dat, niet veel.
Bij sommige baby fruithapjes weet ik het zeker.

Zouden ze eigenlijk moeten verplichten, ik vraag me ook vaak af, of het nog wel goed zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de houdbaarheid datum is zo ruim genomen zodat er geen problemen ontstaan direct na het openen. Zou zelf er niet langer dan één dag voor uittrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedsel is onze eerste levensbehoefte, en geen scheikundig product of medicijn (al zou je dat tegenwoordig niet altijd zeggen als je de schappen van de supermarkt afkijkt).
Eten is een primaire impuls, en geen wetenschappelijk project waar je voor gestudeerd moet hebben.

Miljoenen jaren voedselconsumptie hebben de mens uitstekend uitgerust voor het omgaan met voeding. En juist omdat we alleseters zijn, hebben we een haarscherp vermogen ontwikkeld om te bepalen welke voedingsmiddelen geschikt voor ons zijn, en welke niet. Onze ogen, neus en tong en zelfs vingers (zacht, plakkerig, droog) vertellen ons in grote mate of iets (nog) geschikt is voor consumptie of niet.

Jammer genoeg leren we al vele tientallen jaren om niet meer op dat instinct te vertrouwen (dat inderdaad soms de plank misslaat met een leerzame aanval van buikpijn of diarree en overgeven tot gevolg, zodat je voor de volgende keer je zintuigen kunt aanscherpen) en zijn we ons gaan verlaten op data op pakjes.

Zolang iets nog dicht zit is dat handig. Maar wanneer je iets open hebt gemaakt, moet je het dus behandelen als vers voedsel (op de appels en de winterpenen zit ook geen houdbaarheidsdatum) en (weer leren te) vertrouwen op je eigen aangeboren en aangeleerde vermogens.

Daarnaast is de houdbaarheid van Zo veel factoren afhankelijk (temperatuur, licht, omstandigheden tijdens vervoer, contact met bacteriën etc) dat je er ook geen exacte indicatie van kan geven. Ziet het er goed uit, ruikt het goed en is de smaak goed, dan zal er in de regel weinig mis mee zijn. Bij melk houdt dat met een dag of drie wel op, maar bijvoorbeeld tomatenketchup (boordevol zout en suikers, waar bacteriën niet van houden) kun je maandenlang gebruiken. Ook de consistentie en samenstelling van de voeding zijn van invloed. Een winterpeen kun je veel langer bewaren dan een rauwe verse worst.

Vertrouw op je eigen waarnemingsvermogen, en gebruik aangebroken producten gewoon zo snel mogelijk. Dan zul je er zelden of nooit last van hebben. Voor mensen die niet 100 % gezonde weerstand hebben (kleine kinderen, zieken, bejaarden) moet je nog net iets voorzichtiger zijn als je ze wilt houden, omdat de natuur dat in de regel niet is.