wat is het verschil tussen hopjes en caramelvla

ik dacht altijd dat t zelfde was,omdat de smaken zo dicht bijelkaar liggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wist ik niet, maar de hopjesvla vind ik een stuk lekkerder. ;-)

Het beste antwoord

Hopjesvla
Ingrediënten :

7dl melk
1dl sterke koffie
5 eetlepels custard
75g suiker
Bereidingswijze :

Roer in een kommetje de custard en suiker met een beetje melk tot een papje. Breng in een pan de rest van de melk aan de kook en roer er dan het custardpapje door. Laat de vla even doorkoken, schakel dan de hittebron uit en laat de vla iets afkoelen. Roer er dan de koffie door, schep de vla in een schaal en laat de vla dan goed afkoelen. Garneer de vla met wat geslagen room..

En nu de caramelvla. Daarvoor krijgt je óók een ander recept dan gewoonlijk. Gemakkelijk
Voor één liter via is nodig 150 gram suiker, 40 gram custardpoeder, 1 liter melk, 20 gram boter, wat zout en één heel klein lepeltje gebrande suikerpoeder *). De suiker behoort voor een caramelvla tot caramel te worden gebrand. Dat is niet moeilijk; doe 50 gr, in een koekepannetje , en laat het zachtjes onder voortdurend roeren kleuren, blijft de suiker te licht dan kleurt de vla niet en wordt ze te donker, dan smaakt de vla bitter. Voor dit recept hoeft de suiker slechts licht gebrand te worden, zodat ze niet meer zoet smaakt, maar het caramelsmaakje heeft.Voeg dit toe aan de melk.
De custardpoeder wordt aangeroerd met een deel van de koude melk; de overige melk gaat in de pan. De cararnel lost in de melk op. de vloeistof wordt gebonden met de aangemengde custard.
De vla wordt op smaak afgemaakt door een héél klein beetje zout en een lepel boter, zo nodig met wat suiker. Na afkoeling pas in een schaal doen, anders vormt zich een vel.

Hieruit blijkt dus, dat er wel degelijk een verschil in smaak is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hopjessmaak is op basis van koffie en caramel op basis van gecarameliseerd suiker., Die smaak lijkt nog niet op koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden hebben de smaak van gecaramelliseerde suiker, alleen heeft de hopjesvla hier nog een lichte koffiesmaak bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft beide gecarameliseerde suiker als ingrediënt.
In hopjesvla zit koffiesmaak; in caramelvla zit vanillesmaak.

Zie bronnen voor de recepten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vanillesuiker is niet altijd gebruikelijk volgens de ingredienten van Friesche Vlag.
http://www.frieschevlag.nl/#/assortiment/product/aromavla+caramelvla/
De smaken liggen inderdaad niet ver uit elkaar, en toch is het iets anders. Caramel (je kan de zachte 'fudge'blokjes kopen in snoepwinkels/warenhuizen) is eigenlijk gesmolten/verbrande suiker. Doe een (doorgesneden, anders ontploft 'ie!) toverbal in de magnetron en de binnenste lagen veranderen langzaam in caramel.

Haagse Hopjes waren heel harde snoepjes in een papiertje met iets meer een bitter (koffie)smaakje.

Hopjesvla zie je trouwens niet meer zo vaak, waarschijnlijk omdat het zo op elkaar lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn smaakbeleving,zit er idd weinig verschil in smaak.
maar caramelvla zal van gecarameliseerde suiker zijn en hopjevla niet. Maar waar dei smaak gemaakt wordt is mij niet duidelijk. Ik vind ze trouwens allebei lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is verschil in het snoepje en verschil in de smaak van de vla ook al is het nihil.