De sluiting van de Noordzee voor de haringvisserij in 1977, noopte Nederlandse vissers en handelaren de bakens te verzetten. Een enkeling beproefde zijn geluk in de Ierse Zee, in de hoop er haring aan te treffen die te vergelijken was met die uit de Noordzee. Denemarken bleek een geschikter alternatief. De Denen visten in het Skagerrak op haring die sterk leek op de ‘Hollandse’ maatjesharing. Een aantal vissers en inkopers van verwerkende bedrijven uit Nederland vestigde zich in het noorden van Jutland. De Denen wisten weinig tot niets van kaken, zij eten geen Hollandse Nieuwe. Nederlandse bedrijven benutten hun knowhow ter plaatse. Zij voerden de kaaktechniek in. In 2007 was Noorwegen het belangrijkste aanvoerland. 80 Procent van de aanvoer is in Noorse handen. Daarnaast hebben Nederlandse bedrijven hun werkterrein in Denemarken en Schotland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In elk geval in de zee. Dit kan de Noordzee zijn, maar ik meen me te herinneren dat veel Hollandse haring uit de buurt van Noorwegen komt. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb.
jc54
14 jaar geleden
De Hollandse haring wordt gevangen daar waar de (Hollandse) haring zich ophoudt... Meestal in het Noordelijke deel van de Noordzee en in het gebied richting Ijsland... Maar altijd in zee...