waarom smaken de witte puntjes/kadetjes niet meer hetzelfde als 35 jaar geleden

ben al jaren op zoek naar deze heerlijke geur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Tegenwoordig gebruiken de bakkers andere materialen en producten als vroeger. Toen kneeddden ze nog veel met de hand, tegenwoordig is alles machinaal. Ze gebruikten nog verse melk en nu is dat melkpoeder. Ook de boter was anders Ik denk echt dat dat een wezenlijk verschil maakt. Mijn schoonvader was brood/banketbakker en als hij moccataart maakte, brandde hij zijn eigen moccabonen.
Zo proef je mocca nergens! Zo`n enorm verschil. Die heb ik nog nergens zo geproefd en zal het ook nooit meer zo proeven, want geen bakker doet dit nog. Het moet goedkoper en efficienter tegenwoordig. Dus je hebt helemaal gelijk dat het vroeger lekkerder geurde.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien kwamen ze toen van een goede bakker en nu van een supermarkt of bakker met minder kwaliteit?
Of was je 35 jaar geleden kind, en leek het daarom veel lekkerder? Misschien rook je nu wel, of drink je regelmatig koffie of alcohol? Daar verandert je smaak door.
Of koop je nu witte puntjes en waren het vroeger inderdaad echte vloerkadetten? Er zijn talloze factoren waar het aan kan liggen.

Ga om te beginnen terug naar diezelfde bakker van 35 jaar geleden, en koop daar een echt kadetje. Dan zal kan die smaak nog best eens meevallen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je alleen op zoek bent naar de geur, fiets dan langs een dorpsbakkerij om een uur of 05:00 uur 's nachts.
Daar heb je 'm nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook meespeelt is dat je smaak in de loop der jaren verandert. Ook is het zo dat je geheugen niet werkt zoals dat van een computer. Je herinneringen worden anders. Goeie ervaringen worden beter en de slechte worden verdrongen of elders weggezet.

35 jaar geleden werden die geur en smaak wellicht bij jou geassocieerd met een bijzondere ervaring. Die herinnering blijft steeds beter worden in je geheugen. Bewust denk je dat dat je ijkpunt is terwijl onbewust je herinnering verandert.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de bakker het tegenwoordig anders doet met andere ingrediënten enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent op zoek naar een herinnering van 35 jaar terug, hoe reëel is dat?
Kan me bv voorstellen dat die geur hoort bij een bijzonder gevoel van de zaterdagochtend dat je die broodjes ging halen bij de warme bakker. Die geur in combinatie met dat speciale gevoel zal je niet meer vinden.

Ik weet niet hoe oud je was 35 jaar terug, maar zeker als kind, kan je een heel speciaal gevoel krijgen, bij zoiets als een vers broodje,een luxe en die kinderlijke blijheid die daarbij hoorde ervaar je nu niet meer.

Mijn moeder vertelde dat de lekkerste boterham die ze ooit heeft gehad, een witte boterham met suiker was, die ze zittend op tafel onder het toeziend oog van haar ouders heeft gegeten toen ze 7 jaar was. Zweeds witte brood uit de lucht gevallen na de hongerwinter.
Zo'n boterham heeft ze nooit meer kunnen 'vinden'

Ik denk dat een echte warme bakker nog net zulke lekkere broodjes bakt als 35 jaar terug, alleen in jouw herinnering kan die er nooit aan tippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bos ruikt voor mij ook niet meer zo lekker als 35 jaar geleden; soms ruik ik er nog een spoortje van. Maar dat komt omdat mijn reuk achteruit is gegaan; iets dat bij veel mensen voor komt bij het ouder worden. Misschien speelt dat jou ook parten, maar dan bij het brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het bos rook nog lekker naar bos, nu ruikt het naar hondenstrond :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Loes met jouw reactie ondergraaf je een beetje de bedoeling van mijn antwoord. Het is waar dat er heel wat door honden wordt gescheten, maar dat beperkt zich toch vooral tot de bosrand, daar houden zich ook de meeste mensen op en die stinken zelfs voor mijn 'dove' neus vaak nog erger naar goedkope parfums en aftershaves. Als je een kilometertje verder loopt heb je daar geen last meer van, maar dan nog komen die heerlijke herfstgeuren nog zelden tot me en dat heet ouderdom.
Overigens zie je er weer charmant uit vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me als het zo over is gekomen, ik bedoel het dan ook serieus. Dank je wel voor het compliment, het is bijna Kerst, vandaar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begreep ik wel, no hard feelings.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff..kan ik met een gerust hart naar bed..
Tip: De witte bolletjes van Bakker Bart zijn zeldzaam lekker! Tip 2: Ga 's ochtends vroeg verse bolletjes halen bij de echte warme bakker, dan zijn ze kakelvers en ruiken heerlijk. De ene of de andere bakker maakt trouwens verschil, het hangt voor een belangrijk deel van de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet op zoek naar de oude geur/smaak maar naar nostalgie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koop bij V en D eens hun kadetten,ze noemen het daar geloof ik "boterbollen" in bruin of wit. Ouderwets lekker!