Ik zou wel eens willen weten hoelang de kerststol bestaat. Dus niet de vraag hoe oud is de kerststol want dan krijg je problemen met keuringsdienst !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

kijk even op www.bakkendebakkers.nl/kerst.php, daar wordt het aan de rechterkant uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het brood heeft een rijke historie. Ruim 650 jaar geleden namen de kruisridders van hun tochten onbekende specerijen mee zoals amandelen, oranjesnippers en sukade. Samen met rozijnen, amandelspijs en een fijn deeg worden van deze specerijen al eeuwenlang de heerlijkste kerststollen gebakken. Het woord 'stol' is een oud woord voor 'stut'. Voor het bakken van de kerststol wordt soms een bakvorm gebruikt, die het brood in de oven 'stut'. Volgens historici kan de langwerpige vorm van de kerststol ook gezien worden als een symbool voor een wikkelkind en wel speciaal het Kerstkind. Traditioneel neemt de kerststol en belangrijke plaats in bij het kerstontbijt of de kerstbrunch en op Kerstavond na de Kerstnachtmis.
AWM
14 jaar geleden
Een stol is een luxe brood waarbij in het deeg rozijnen en amandelspijs worden verwerkt. Ze worden vooral in Nederland en Duitsland gegeten. Omdat de lekkernij traditioneel vooral rond Kerstmis en Pasen wordt gegeten, wordt deze vaak kerststol of paasstol genoemd.

Het woord 'stol' is een oud woord voor 'stut'. Voor het bakken van de kerststol wordt soms een bakvorm gebruikt, die het brood in de oven 'stut'.

De kruisridders die ruim 650 jaar geleden naar het Midden-Oosten reisden namen van hun tochten onbekende vruchten, kruiden en noten mee. Die werden hier aan het brooddeeg toegevoegd.