Dat het eiwit "eiWIT" heet, heeft met de kleur te maken niet wat er in zit. Net als het eiGEEL ook op de kleur slaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eiwit bestaat uit 90% water en 10% eiwit proteine.Het dooier bevat 18 % eiwit proteine.
Waarom ? Door de natuur bepaald denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eiwit is een bouwstof die in veel voedingsmiddelen voorkomt, ook als ze geen bestanddelen van ei bevatten. Ook een ei bevat eiwit, en -inderdaad- meer in de dooier dan in de massa eromheen.

Dat deze massa eiwit genoemd wordt heeft te maken met de witte kleur, zoals een dooier ook wel "eigeel" wordt genoemd. Dit heeft niets te maken met de aanwezigheid van de bouwstof eiwit.

Hooguit is het verwarrend dat twee zaken dezelfde naam dragen.