Waarom blijft er bij een gekookt ei af en toe het eiwit aan de schil zitten?

Als je een ei gekookt hebt en gaat pellen, blijft er bij het ene ei hinderlijk veel eiwit aan de schil zitten en de andere komt er puntgaaf uit. Maakt niet uit of het een hard of zacht gekookt ei is, of er een gaatje in geprikt is of niet en ook niet of het een vers of oud ei is. Wit of bruin maakt ook niet uit. Dat hebben we allemaal al een keer uitgeprobeerd :-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Je moet van heet naar koud water gaan. Dit noem je 'de eieren laten schrikken,’ waardoor het binnenste vlies tussen schil en ei, loslaat van het gekookte ei. Alleen dan zal je het ei even later kunnen pellen zonder dat het stukgaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je na het ei gekookt te hebben dit afkoelt in een pannetje met koud water moet je dit een minimale tijd laten staan in het water
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je heel verse eieren gebruikt, maximum 3 dagen oud dan zal je dit bijna altijd hebben, tenzij je ze 1 dag in de koelkast plaatst dan heb je dat bijna nooit meer.