een zacht gekookt eitje koken hoe doe je dat

Hoe maak ik een lekker zacht gekookt eitje voor 2 personen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (10)

kook het en haal het uit het water voordat het te hard is...

3,5 minuut ongeveer...

Voor twee personen, doe je twee eitjes in de pan en ook hier 3,5 minuut, dus niet 7...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect antwoord, misschien heeft de vraagsteller hier ook nog iets aan: http://www.receptjes.be/tip_ei_koken_kooktijden.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dccdegruijter: Voor een zachtgekookt ei kan het wel. Ik hou er zelf van als het iets zachtgekookt is, zo'n 5 minuten, maar dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW. In XiniX antwoord zegt hij niet dat je eerst het water kookt en dan de eieren er in legt. De kooktijd is dan 2 minuten langer. Als je de eieren in het water legt en het water aan de kook brengt is de kooktijd voor een zachtgekookt ei 3-5 minuten. Dat strookt ook met jouw antwoord. Beide bereidingen zijn prima.
Rieneke1
14 jaar geleden
zou het ook niet schelen of je ei uit de koelkast komt of niet?
omdat het echt minutenwerk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk, aangeraden wordt om ze op kamertemperatuur te brengen en je kunt ze zo ook bewaren. Maar als je ze in de pan met koud water aan de kook brengt warmen ze vanzelf langzaam op. http://www.coquinaria.nl/recepten/eieren.htm#Het meest simpel is het gekookte ei.
Zet een pan met genoeg water op zodat de eieren helemaal onder water staan. Doe de eieren er echter nog niet in. Breng het water eerst aan de kook. Als het water kookt leg je met een lepel de eieren er heel voorzichtig in zodat de schaal niet breekt. Als je je eitje zacht gekookt wil laat je je ei er 7 minuten in zitten. Haal je pan van het vuur, giet het water af en spoel het ei af met zo koud mogelijk water (laten schrikken).

Toegevoegd na 2 minuten:
werkt dit niet, krijg je het echt niet voor mekaar, bestal dan de microwave boiley (zie onderstaande link) ik heb dit ding voor mijn vriendin gekocht (ook via deze link) en het werkt ideaal. Eitje koken met het grootste gemak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met koud water opgezet : ca. 3 minuten laten koken
Ei in kokend water gedaan : ca. 4 minuten laten koken.
Plus een beetje ervaring, want het een ei is groter dan het andere. En je hebt zacht en zacht. Maakt niet uit of je 2 eieren hebt of 35.
Voor twee personen zou ik trouwens wel twee eieren nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het eerste geval is de kooktijd korter, omdat het ei al vanaf een graad of 80 begint 'voor te garen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder doet het op zij manier.
Ik doe twee eitjes in de pan (meestal maat L) vul dan de pan met water, tot de eieren net onder staan.
Als het water kookt zet je de kookwekker op 3 minuten.
Hete water voorzichtig afgieten en meteen afspoelen met koud water.
Sla de kop eraf en doe er dan een beetje zeezout of kruidenzout op.
Rooster twee boterhammen, snij die in reepjes en doe er roomboter op...mjammie, mijn eitje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mmmmm +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag ochtend dames!
Ik maak altijd "5 minuten eitjes".
Eerst water koken, dan eitjes (van gemiddelde grootte) er 5 minuutjes in. Lekker zacht, maar niet snotterig. Heerlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eitjes op kamertemperatuur. Als ze uit de ijskast komen duurt het langer voor ze warm zijn natuurlijk, maar ze gaan dan ook sneller stuk door het grote temperatuursverschil.
Goh! Wat valt er nog veel te vertellen over zoiets simpels als een eitje koken :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de vraag goed interpreteer wil je eigenlijk geen antwoord. Want jouw eitje is al zachtgekookt en hoeft niet opnieuw gekookt te worden en gebruiken jullie met z'n 2en één lepeltje voor dat ei?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een eierkoker voor. Het is zeer handig. Je kan een stuk of zes eitjes tegelijk koken. Je kan kiezen tussen heel licht gekookt, licht gekookt en hard gekookt. Het machientje beept als de eitjes gereed zijn. Zeer handig en ook geen afwas ;-)
14 jaar geleden
De kooktijd hangt af van oa. de versheid van de eieren, de grootte ervan, en of ze uit de koelkast komen of niet.
En dan nog van hoe 'zacht' je ze wilt.

Voor de doorsnee-biologische eieren van AH, uit de koelkast :
Om te voorkomen dat ze barsten, prik je ze met een eierprikker aan de bolle kant in. (kan ook met een naald of speld, maar voorzichtig je ei vasthouden....)

Als je ze in al kokend water doet, afhankelijk van hierboven, 6 tot 6 1/2 minuten koken. Het wit is dan gestold, maar niet hard, en de dooier is nog helemaal vloeibaar.

Afschrikken door met koud water te overspoelen, want anders koken ze als het ware door, en worden dan toch nog harder.

Bij 2 eieren kan je deze kooktijd aanhouden, als je er 4 kookt (ik lust gráág 2 eitjes bij het ontbijt...) ze een paar seconden langer koken, omdat het wat langer duurt vóór het water weer kookt. Maar een ei begint al te stollen bij temperaturen ónder het kookpunt, dus zéker niet te lang doorkoken !!!

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry voor alle 'dubbelheden'- kreeg er een uitvoerig telefoontje tussendoor.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng in een kleine pan zoveel water aan de kook, dat de eieren onder staan. Prik met de eiprikker in elk ei een gaatje. Leg de eieren in de pan zodra het water kookt en kook ze 5 minuten. Spoel de eieren daarna direct af onder koud water. (Laat ze niet in het koude water staan, dan koelen de eieren te veel af). Snijd het geroosterde brood in repen (soldaatjes). Strooi een beetje zeezout en (versgemalen) peper op de rand van het bord. Pel de top van het ei, eet het bovenste eiwit eraf. Doop het soldaatje in het zachte eigeel en daarna naar smaak in zeezout en peper.
Bewaar je eieren in de koelkast, tel dan 1 minuut bij de kooktijd op. Prik een ei voor het koken in met een eiprikker, dat voorkomt barsten tijdens het koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prik een gaatje in de bolle kant van de eieren om barsten tijdens het koken te voorkomen. Doe de eieren in een kookpot met voldoende koud water en wat zout. Zo krijg je een geleidelijke opwarming van de eieren in het water. Breng het water aan de kook. Neem de eieren na het koken uit het kookwater en laat ze schrikken onder de koude kraan. Door het schrikken wordt het kookproces onmiddellijk stopgezet en voorkom je een zwart randje rond de eierdooier.
Kooktijden:
Begin de tijd te tellen vanaf het moment dat het water begint te koken.

3 minuten: Heel zacht gekookt (het eiwit is nog wat lopend)
4 minuten: Zacht gekookt
5 minuten: Half zacht gekookt
8-10 minuten: Hard gekookt

Enkele tips:
- Haal de eieren een half uur voor het koken uit de koelkast en laat ze op kamertemperatuur komen.

- Zorg ervoor dat de eieren volledig onder water staan.

- Draai de eieren na 1 minuut koken om: op deze manier blijft de eierdooier beter in het midden zitten.