Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je alle soorten (wok)groente gewoon invriezen zonder te blancheren?

Ik las zojuist in een vraag over paprika dat je die gewoon in de vriezer kunt doen zonder te blancheren. Ik wist dat eerlijk gezegd niet. Ik vries best heel vaak groentes in maar eigenlijk nooit zonder te blancheren.

Ik vries daarom ook nooit wokgroentes oid in omdat het meeste dan veel te klef wordt als je het eerst hebt geblancheerd, maar het lijkt mij wel heel handig om zelf kant en klare groentepakketten in te kunnen vriezen, dus mijn vraag is: kun je dit met (bijna) alle groenten wel doen?

Ik denk dan zelf vooral aan, peen, prei, kool, bloemkoolroosjes, broccolliroosjes, bleekselderij, gember, sperzieboontjes, etc. Gewoon in kleine stukjes dan en als èèn groentepakket in de vriezer zonder te blancheren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Gember niet erbij in, maar wel apart(?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
64.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In theorie kan het, mits je een hele goede vriezer hebt (3 sterren minimaal) die heel snel kan invriezen. Maar in de praktijk valt het toch vies tegen en kan er weinig tegen verse, knapperige groente op. Reeds diepgevroren groente zoals ze die in de supermarkt verkopen, is zelden echt lekker in de wok en het blijft een waterballet.
Hoe minder vocht er in de groente zit, hoe beter het lukt. Bloemkoolroosjes, peen en sperziebonen wil prima, paprika, ui en courgette is al een vele minder groot succes en kool os een drama.

Het kan dus wel, maar blijft tweede keus (hoewel het wel prettig is om groot in te kunnen kopen en niet meteen vier dagen achter elkaar hetzelfde te hoeven eten), en het moet echt goed en snel ingevroren worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kan idd.
Wat je dan wel moet doen is het direct uit de vriezer wokken. Dus niet eerst ontdooien. Anders loop je het risico dat het alsnog klef wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wokken moet op zeer hoge temperatuur gebeuren. Als je de groente niet ontdooit daalt de temperatuur zo snel dat je eigenlijk de groente aan het koken bent en niet aan het wokken. Wel eetbaar, maar wokken kan m.i. het beste met verse groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is ook: niet ontdooien en meteen wokken. Dat houdt de meest knapperige groenten.
Door groenten kort te blancheren maak je sommige enzymen onwerkzaam zonder de groenten te koken. Deze enzymen kunnen eiwitten ook in ingevroren toestand afbreken. Daarom wordt deze techniek aangeraden voor het invriezen.

Voor groenten die je niet zo lang in de vriezer laat is het kwaliteitsverlies door enzymreacties te verwaarlozen en hoef je ze niet te blancheren.

Voor groenten met een laag eiwitgehalte zoals paprika zullen de enzymen ook weinig invloed hebben en daarom hoef je deze groenten ook niet te blancheren als je ze langere tijd wilt invriezen.

Overigens is het wokken met ingevroren groenten niet zo heel goed. De temperatuur zakt te snel en een hele hoge temperatuur is essentieel. En ontdooide groenten zijn altijd wat waterig. Je zou kunnen overwegen om de groenten te wokken en met sauz in te vriezen. opwarmen gaat namelijk prima en door het wokken zijn eventuele eiwitsplitsende enzymen ook onschadelijk gemaakt.

Toegevoegd na 1 uur:
(waarom ik saus met een z schrijf is mij ook een raadsel).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blancheer m'n groente nooit voordat ik ze in de vriezer doe. Ik was alles en vervolgens laat ik het goed uitlekken in een zeef. Vervolgens mik ik alles in de diepvries en alles is prima te gerbruiken in de wok. Je groenten blijven veel knapperiger als je het op deze manier doet. Taugé en prei haal ik altijd vers op de dag dat ik ga koken. De taugé wordt namelijk heet slap en smakeloos en de prei vind ik ook minder smaakvol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bonduell vriest ook alle groenten in, dus waarom zouden wij dat niet kunnen? Zolang je maar een goede vriezer hebt, is er niet aan de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle groenten kunnen in principe ingevroren worden. Hoe meer vocht de groenten bevatten, hoe minder ze geschikt zijn voor de diepvriezer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk maar eens op deze site:

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/8186-groenten-invriezen.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan! Ik doe het al jaren en inderdaad als je het niet eerst ontdooit maar meteen bakt is er niets aan de hand, ook soepgroente bijvoorbeeld makkelijk in te vriezen en zo bevroren de pan in...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding