Hoe vers is mijn Tilapiafilet eigenlijk die ik bij de visboer gehaald heb?

Wanneer ik voor bij het avondeten een heerlijke Tilapiafilet haal bij de visboer. En ik er vanuit kan gaan dat mijn visboer op gezette tijden bij de visafslag komt. Hoe vers is mijn tilapiafilet dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Tilapia komt oorspronkelijk uit tropisch Afrika en het Midden Oosten. Tilapia is een vis die zowel in zoet, zout als brak water kan leven en veel weg heeft van de baars. De vis wordt dan ook op bescheiden schaal in België en Nederland gekweekt. Het overgrote deel van het aanbod komt nog wel rechtstreeks uit Afrika. Na filering is de vis binnen 24 uur in Europa.Nu weet ik niet welke tijd er tussen het vangen en fileren zit, maar ik neem aan dat dit max 6 uur zal zijn. Als je geluk hebt, en de vis is net bij de visboer aangekomen, zal de vis maximaal 36 tot 42 uur daarvoor nog in het water gezwommen hebben.Indien de vis in Nederland of Belgie gevangen is, zal de vis misschien 12 uur dood zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
****** is vrijwel dagelijks te vinden op Schiphol, zegt Van Veen. ‘Wij kopen op de normale veilingen, in België, Denemarken, overal, maar nog veel vaker komt de vis per vliegtuig binnen uit landen in Azië en elders. Omdat we ook veel exporteren, met name naar de Oostbloklanden, hebben we eigen vliegtuigverpakkingen ontworpen.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt er maar net aan bij welke visboer!
Maar in principe is die vis de zelfde dag of de dag ervoor bij de visafslag gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de tilapiafilet kan ik weinig vinden. Over een andere populaire vissoort, de panga, is er een uitzending geweest van de KDVW. Helaas kon ik geen link naar de uitzending vinden, wel een samenvatting.

Keuringsdienst van Waarde
Panga

Over eten. Tropische hippe vis: Panga. IJskoude verse vis van zo ver weg dat het geen vis van gisteren kan zijn. Hoe doet u dat, visboer en kruidenier? Het grote geheim van heel veel kakelvers is het vrieshuis. Het verschil tussen vries en vers wordt verdonkeremaand. De Keuringsdienst van Waarde ontdooit een vis.

Presentatie: Maurice Dekkers, Wouter Klootwijk, Roland Duong en Teun van de Keuken.

Deze uitzending van het programma Keuringsdienst van Waarde met de titel Panga is uitgezonden op donderdag 27 september door de RVU. De presentatie was in handen van Teun van de Keuken, Maurice Dekkers, Wouter Klootwijk en Roland Duong.

Toegevoegd na 31 seconden:
Misschien dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tilapiafilet die niet uit nederlanse kweek komt is niet vers hij word in Vietnam of ergens elders uit die regio gevangen en direkt verwerkt tot filet en ingevroren,dan over zee getransporteerd naar bijvoorbeeld Urk alwaar een visontdooibedrijf gevestigd is welk de filet ontdooit om deze vervolgens als verse vis te verkopen.
De enige manier om verse tilapia te kopen in Nederland is door deze te kopen van de tomaten/viskweker die als enige in Nederland dit produkt op de markt breng