De hamburger is vernoemd de plaats Hamburg, vandaar.
Blijkbaar komt dit lekkernijtje daar vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nou, omdat ie uit Hamburg komt natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hamburger van rundvlees wordt beefburger genoemd. Helaas houdt niet iedereen zich daaraan. Vooral Mc Donalds maakt zich schuldig aan de verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het woord HAM in hamburger niets te maken heeft met ham. De naam verwijst naar de Duitse stad Hamburg. Net zoals de Frankfurter (een soort lekkere knakworst) uit Frankfurt komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens kun je uitstekend hamburgers maken van half om half-gehakt of zelfs varkensgehakt. De benaming verwijst eigenlijk inmiddels meer naar de vorm (platte ronde schijf van gehakt vlees) dan naar de precieze samenstelling. Volgens mij is het origineel niet eens uitsluitend rundvlees.
Zo maak ik ook wel hamburgers met kippengehakt, en zelfs met vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk ontstond de hamburger al in de dertiende eeuw, toen strijders te paard op hun tochten rauw vlees onder hun zadels legde. Door de wrijving van het zadel onder het rijden werd het vlees malser. In het Duitse Hamburg werd het voor het eerst gebakken en op een broodje gedaan. Duitse emigranten namen het toen mee naar Amerika.
amc
14 jaar geleden
Oorspronkelijk uit Hamburg (Duitsland)...vandaar.