Hoe kook je macaroni of rijst zonder fornuis? En hoe bak je lekkere burgers zonder fornuis?

Mijn fornuis is vanochtend kapot gegaan.... Ik heb wel een oven en magnetron. Kan ik daarmee macaroni of rijst koken?
Groenteburgers ed. kan je natuurlijk wel opwarmen in oven of magnetron, maar zijn pas lekker als je ze echt bakt, omdat ze dan wat knapperiger worden ofzo. Kan je dat effect nadoen met oven of magnetron?
En moet je er speciale dingen voor kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Rauwe macaroni in een schaal , dunne saus erover , kaas er op en dan in de oven/magnetron zetten.
Voor de garingstijd moet je dan even proeven/prikken.
Ik weet dat er in de supermarkt ( AH) ovenpasta te koop is, een compleet zakje met pasta en saus in een.

Je kunt trouwens je aardappels ook in de magnetron koken, met een eetl. water, en afgedekt, 850 watt.
De tijd is dan 1 min. per 100 gram, wel halverwege een keer opschudden.
Zelfs je groenten kun je garen in de magnetron, wel afdekken met een deksel of magnetronfolie en altijd 1eetl. water er bij.
Bloemkool - 6 min. per pond
Broccoli - 6min. per pond
Sperziebonen -8 min per pond
Spruiten - 4 min per pond
Wortels- 6 min. per pond

Zelfs je vis kun je in de magnetron doen 3 min. per pond
Vlees zou je ook in de oven, onder de grill kunnen doen.

Er zijn tegenwoordig weer braad en kookzakken voor in de magnetron te koop , bij de ah, ze liggen naast diepvrieszakken.

Zo zie je maar je kunt nog heel veel 'koken' in wat je hebt.
Ik heb heel veel gekookt in de magnetron, vooral spruiten, die waren heerlijk, en alles zonder zout, je proeft het niet.

Als laatste een bonbon recept voor de magnetron:
250gr. pure chocola
50 gr. boter
50 gr. cornflakes
1 eetl. stroop.
chocola-boter- en stroop in een schaal doen
6 min. laagste stand, af en toe roeren
schaal uit de magnetron halen, cornflakes erdoor roeren
In kleine petiet four vormpjes doen en in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Heb je een tosti ijzer? BBQ? Desnoods koop je een wegwerp BBQ bij de supermarkt of een camping gasje. Al is er vast zat met een oven/magnetron te doen. Rijst kun je in principe ook stomen wat ook mogelijk is met een magnetron. Zou je wat water in een bak moeten doen en erboven een rieten ( of ander waterdamp doorlatend iets ) moeten leggen met rijst erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een magnetron kun je water koken en dus lukt rijst en macaroni ook wel. Als je de oven op 250 graden zet (voor de krokante korst), de burgers in een schaaltje met olie erin zet en dan de temperatuur terugdraaid voor de garing, zul je best een eetbaar burgertje krijgen. Maar het blijft beperkt, want zodra je de rijst eruit haalt moet de magnetron overschakelen op oven en ben je zo weer 20 minuten verder. tegen die tijd is je rijst weer koud.
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb in mijn magnetron een crisp functie zitten. Er zit een speciale schaal bij om ervoor te zorgen dat het gerecht knapperiger wordt. Vooral bij burgers is dit erg makkelijk.

Het schema wat ik altijd gebruik bij rijst koken is het volgende:

1 persoon, 75 g rijst, 200 ml water, 10 min.
2-3 personen, 150 g rijst, 325 ml water, 13 min.
3-4 personen, 225 g rijst, 475 ml water, 17 min
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook bakken op een goed broodrooster, die van ons heeft een vlakke bovenkant, en als we daar een glazen ovenschaal op zetten dan kunnen we er in bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt speciale bakjes rijst voor in de magnetron, van lassie dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je niet even bij de buren koken? (sorry dat het niet veel met je vraag te maken heeft, maar de meeste antwoorden zijn al gegeven lijkt me zo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kookgelegenheid is het meest intensief gebruikte plekje in de keuken. Waar vroeger een los fornuis stond, wordt tegenwoordig een kookplaat ingebouwd. Dit is efficiënt en ruimtebesparend. Vooral wanneer in aanmerking wordt genomen dat ovens en magnetrons eveneens worden gecombineerd. Vroeger bevond er zich vaak een oven in het fornuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook van een waterkoker gebruik maken, ik heb het wel eens gebruikt om eieren te koken of soep...
en anders de bbq gebruiken, of een grillplaat bij slecht weer, tostiijzer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik een magnetron stoomkoker daar kun je heel gemakkelijk macaroni en rijst mee koken.
Vlees zou ik in de oven bereiden het liefst in de heteluchtoven.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt gek maar pasta en rijst kun je gewoon klaar maken in je koffiezetmachine. Enige tijd geleden lag er nog een boekje bij boekhandel de "Slechte" genaamd koken uit een koffiezetapparaat. Staan overigens nog veel meer recepten in.