Is veel cola light drinken ongezond?

Mijn vriendin drinkt bijna twee flessen per dag (Pepsi Light). Volgens haar is nooit bewezen dat het kwaad kan. Is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (10)

Er zit aspartaam in en dat is niet echt een prettig goedje. Mijn diëtiste zei altijd dat je het tot een liter tot anderhalve liter moest beperken. Wellicht kun je beter advies inwinnen bij een deskundige.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit aspertaam als zoetstof in, dit kan bij veelvuldige consumptie wel schade toe brengen aan het lichaam. Er wordt ook veel onderzoek naar gedaan, maar echt concreet bewijs is nooit geleverd. Anders zou het ook wel verboden worden in voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Te veel van iets kan op termijn ernstige gevolgen hebben op het menselijk lichaam...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
teveel suiker zal je vriendin niet binnen krijgen, maar wel een stof genaamd aspertaam, overmatig gebruik van deze stof kan toch serieuze aandoeningen leiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het drinken van twee glazen cola per dag geeft twee keer zoveel kans op nierinsufficiëntie (onvoldoende nierwerking). De gevaren van cola liggen dus niet alleen in het hoge suikergehalte, maar ook in de hoeveelheid fosforzuur die het bevat. Een hoge hoeveelheid fosforzuur zou de werking van de nieren aantasten en het ontstaan van nierstenen bevorderen. Om dit fenomeen te illustreren hebben Amerikaanse onderzoekers 500 mensen gezocht bij wie recent nierinsufficiëntie was ontdekt. Er werd gevraagd naar hun eetgewoonten en hun drankgebruik. Deze gegevens werden vervolgens vergeleken met die van een controlegroep. De onderzoekers stelden vast dat het risico op nierinsufficiëntie vanaf twee glazen cola verdubbelt, iets wat overigens ook geldt voor cola light. Bij de andere frisdranken werd geen enkele aanwijzing gevonden, wat het vermoeden versterkt dat de klachten wel degelijk worden veroorzaakt door fosforzuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aspartaam is kankerverwekkend. Is dus wel degelijk bewezen dat een boven gemiddeld gebruik slecht is / kan zijn voor een persoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het drinken can cola is sowieso ongezond. Over aspartaam zijn discussies gaande, maar de schadelijkheid ervan is inderdaad (nog) niet bewezen. Maar ook voor cola geldt: geniet met mate. Het enige dat goed aan cola is, is het feit dat het vocht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Teveel van iets is nooit goed. Natuurlijk kan ja wachten tot iemand bewijst dat het kwaad kan of voordat het zelfs verboden wordt, maar je zou natuurlijk ook zelf kunnen nadenken...

Dit geldt niet alleen voor cola, maar voor alles.

Je kan het ook omdraaien; is het gezond?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Coca-Cola Light
Voor alle mensen die gezond willen doen is er Coca-Cola Light (Coca-Cola Zero, Pepsi Max etc.). Wat is het verschil hieraan? De suikers zijn vervangen door aspartaam: een zoetstof. De andere slechte effecten van cola blijven echter wel. Er is ook veel op internet te lezen dat aspartaam erg ongezond is, echter is dit nog nooit bewezen, behalve als er heel erg grote hoeveelheden worden ingenomen (4 liter cola of 133 zoetjes)

mijn huis arts heeft me wel is gezecht dat er maximall 15 zoetjes per dag mogt neemen

dat is dus ongeveer ietjes minder dan een halve liter cola licht per dag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 1 blikje drinkt onthouden je hersenen 20% meer dan normaal dat komt door de prik het prikelt je hersenen. Het nadeel is dat er aspertaan in zit en dat is niet goed voor je lichaam