Waarom heeft een malse biefstuk (Of ander mals vlees) kennelijk geen last van "rigor mortis"?

Een beetje een onsmakelijk verhaal, en ik weet ook niet in welke categorie hij hoort : eten, biologie, wetenschap,...
Maar Ik vroeg het me laatst af toen ik weer eens biefstuk at en me bedacht dat het eigenlijk een stukje dieren-lijk is wat je dan op je bord hebt....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hè jakkes, zit net aan een broodje ham :)

Het beste antwoord

De rigor mortis treed ook in bij "biefstuk". Alleen zal de stijfheid weer afnemen. Rigor mortis treed kort na de dood op en neemt na een dag weer af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook het artikel op eten en drinken

Toegevoegd na 3 minuten:
Door bij de slacht de bloedtoevoer naar de spieren af te sluiten heeft dit mogelijk ook een positief effect op het verminderen van de stijfheid van de spieren na de dood.

Toegevoegd na 39 minuten:
In het artikel op Kennislink wordt ook uitgebreid ingegaan hoe de lijkstijfheid zo veel mogelijk wordt voorkomen bij de slacht van runderen om een zo mals mogelijk biefstukje over te houden.

Het is dus zeker niet zo dat een malse biefstuk geen last heeft van rigor mortis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook een geslacht dier word gewoon stijf na slachting en heeft dus last van rigor mortis. Na de slacht kan het vlees het beste niet al te koud worden opgeslagen, na enige tijd treed dan rijping op, hierdoor wordt het vlees weer malser. Door het ‘besterven’ na het slachten wordt het vlees duidelijk malser. Dit mals worden van het vlees berust op de afbraak van myofibrillen door proteolytische enzymen, waarbij ook calcium-ionen een rol spelen. Hierdoor wordt het spierweefsel losser van structuur wat weer een groter waterbindend vermogen tot gevolg heeft.

Voor de volledige uitleg van slachting tot mals vlees zie link.