Hoe lang is 'beperkt houdbaar' ?

Op heel veel producten staat 'na opening beperkt houdbaar'. Ik weet nooit hoe lang dat dan is.. 3 dagen? een week? een maand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
51.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag! een dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij!

Het beste antwoord

Beperkt houdbaar betekend inderdaad doorgaans een dag of drie, maar meestal is goed in te schatten of iets nog goed is of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is verschillend voor elk type voedsel of zelfs voor niet voedsel...

Dus je weet nooit waar je aan toe bent... Maar ja dat is met alles zo, hoe ver ben jij over de datum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat ze dit doen is omdat dan de uiterste houdbaarheidsdatum niet gehaald gaat worden.
Ik zou uitgaan van een dag of drie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 dagen hield ik nu ook altijd al aan.. maar ik dacht altijd dat het zo zonde zou zijn als het in werkelijkheid langer houdbaar zou zijn.
Beperkt is maximaal 3 dagen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus toch, dat hield ik voor de zekerheid ook altijd aan.. +
Hangt heel er af van het produkt, met sommige produkten moet je erg oppassen, die zijn heel gevoelig voor bacteriën of ander ongerief.
Zo ontstaan heel wat voedsel-vergiftigingen omdat mensen deze waarschuwing niet zo nauw nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven ook al staat aangegeven is het maximum meestal 3.
Toch even extra toevoeging:
Maar afhankelijk van wat voor product het is: ruik, proef (en spuug uit :P), kijk. Dat zegt vaak genoeg.

Scherpe, stinkende geur.
Je ziet schimmel, of het proeft/smaakt niet goed (uitspugen)...

Dan weet je het ook meestal wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, als ik twijfel durf ik niet eens te proeven, zelfs niet daarna uitspugen. Ik blijf het dan wel op 3 dagen houden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tjah ik ook niet hoor, maar mijn vader daar in tegen... *rolt met ogen*.
Dan ben ik liever mietje en proef het niet :P
Maar meestal zegt geur al genoeg. En anders zíé je 't wel zitten als 't bedorven is. :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat je lang niet altijd kunt zien, proeven en/of ruiken dat iets bedorven is. Er zijn namelijk ook bacterieën die je niet in je maag wilt krijgen die geen geur/smaak/kleur afscheiden. Op die manier ben ik wel eens erg ziek geworden van een kant-en-klare stoommaaltijd met garnalen. Was nog niet eens aan de tht-datum, en oogde, rook en smaakte prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, het is natuurlijk 'bacteriën', niet 'bacterieën'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als iets nog niet over de datum is, dan verwacht je het toch ook niet? En ruik/proef/zie je het ook niet. (En doordat je het niet verwacht merk je het misschien niet op terwijl het er wel is. desondanks: heb je een punt. Daarom ook: "Dat zegt vaak genoeg." zoals ik al zei. En niet altijd.
Hier nog wat aanvullende meningen over dit onderwerp....
AWM
14 jaar geleden
ten minste houdbaar tot...staat er op omdat er zowiezo een datum op moet staan.Ik heb ooit in een winkel gewerkt en als de vleeswaren al op datum was werd dat gewoon oververpakt zodat er een langere datum op kwam te staan.
het verschild ook per product en wat je zelf wil.zo eet ik bv file amerikan maar de volgende dag hoef ik dat dus niet meer terwlijk mijn man het na 3 dagen nog eet.
Standaard v=bij zuivel producten is het ook na openen 3 dagen maar het kan mischien nog wel 5 dagen mee of na 2 dagen is het al niet lekker meer.
zodra het verkleurd is of niet meer lekker ruikt word het tijd om het weg te gooien!!!!!!!
Dus hou die 3 dagen aan als gemiddeld maar let vooral op geur en kleur.!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent dat je zelf moet beoordelen of het nog goed is. Je opent de verpakking, gebruikt een deel, en de rest zal snel de kwaliteit verliezen die het had bij opening van het pak.
Als er echt een risico aan verbonden is voor je gezondheid dan zal de fabrikant helder omschrijven 'nog 24 uur houdbaar bij max. 7 graden' of zo. Als het risico minder groot is dan kan de fabrikant het wat soepeler omschrijven.
In de regel moet je wel aanhouden dat als de tekst erbij staat 'na opening beperkt houdbaar' dat je dan bij het consumeren van dat laatste deel nauwkeurig beoordeelt (kijken, ruiken etc) of het nog wel goed is.
itsme
14 jaar geleden
Het ligt er erg aan wat het is, hoe je het bewaart, en wat ermee is gebeurd.

Een potje pesto is bijvoorbeeld na opening beperkt houdbaar, maar als ik er alleen in heb gezeten met een schoon lepeltje, kan het met een laagje olie erop en goed gesloten deksel gerust nog een weekje mee. Terwijl ik een bekertje sour cream waar ik een deel uit geschept heb met de lepel die ik al gebruikt heb bij het koken direct weggooi.

De drie dagen die meestal genoemd worden zijn wel een goede stelregel, mits het product goed verpakt in de koelkast wordt bewaard en geen kruisbestuiving plaats heeft kunnen vinden.