Hoe heet iemand die geen vlees, maar wel vis eet?

Iemand die geen vlees en geen vis eet is een vegetariër.
Voor iemand die zowel vis als vlees eet heb je niet echt een uitleggend woord nodig, maar wat is een goed Nederlands uitleggend woord voor iemand die geen vlees, maar wel vis eet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.6K

Het beste antwoord

Een pescotariër is iemand die ervoor kiest geen vlees te eten, maar nog wel vis of andere zeedieren eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, al gebruik ik zelf de spellingsvariant 'pescetariër'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank! Daar was ik zelf niet opgekomen. Wel jammer dat een simpele taal gerichte vraag ontaard in een stortvloed van kritiek op iemands eet keuzes.

Andere antwoorden (6)

Vlees-eter...

Toegevoegd na 3 minuten:
Vis is vlees, hoe anders dat je het zegt... Het is van dierlijke origine... Dus is alleen vleeseter op zijn plaats...

Dat de reclamejongens een soort van differentiatie bedacht heeft en dat iedereen het is gaan geloven, ja dat is een andere zaak...

Vissen zijn dieren, ook als je ze eet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een carnivoor. Ik zou geen andere naam kunnen bedenken. Vegetariers eten uit principe geen vlees van een geslacht dier. Ook vissen worden gekweekt of gevangen voor menselijke consumptie en derhalve OOK geslacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer van die -3 maar onderbouw het dan ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ook een vis is een levend schepsel. En ook wanneer die gegeten gaat worden moet het eerst geslacht worden. En ook een vis heeft vlees. Voor mij maakt dat geen enkel verschil. Een dier is een dier. +1 van mij.
ik vindt het gewoon een vegetariër.

aangezien vis gezond is, en je het niet met koeienvlees kunt vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je vinden, maar het klopt gewoon niet. Vegetariërs eten geen dieren. Of het eten van die dieren gezond is of niet, en of het vlees van die dieren vergelijkbaar is met koeienvlees of niet, maakt daarbij niet uit. Iemand die vis eet, is dus pertinent géén vegetariër. En op zich zou ik het niet eens zo heel erg vinden dat sommige mensen die wel vis eten zich (foutief) wel vegetariër zouden noemen, als ik niet telkens weer overal uit zou moeten leggen dat ik géén vis eet. Ik moet telkens met mensen een hele lijst afgaan:
"Eet je dan ook geen kip?" Nee, ik eet ook geen kip, dat is namelijk een dier.
"Eet je dan ook geen zalm?" Nee, ik eet ook geen zalm, dat is namelijk een dier.
"Eet je dan ook geen garnalen of mosselen?" Nee, ik eet dus geen garnalen en mosselen, dat zijn namelijk *dieren*! En dan komt de soep, blijkt die gemaakt te zijn met vleesbouillon. Want daar zit niet echt meer vlees in, dáár zul je toch geen probleem mee hebben? Wel dus. Is er zo'n mooi woord uitgevonden voor het niet eten van dieren, vervuilen mensen de betekenis van dat woord door arbitrair allerlei uitzonderingen te bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al ben ik geen vegetariër, ben het helemaal met SuzyQ eens, dat wanneer je geen vlees wilt eten omdat het van dieren afkomstig is je ook geen zee dieren moet eten.
Ook rundvlees is trouwens best gezond, maar eet alles met mate, dus ook vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis is misschien wel minder gezond dan vlees. Vergetariers laten zich waarschijnlijk leiden door al dan niet gezond, maar zij vinden het moreel niet juist om een ander wezen op te eten. Eerlijkheidshalve, is het ook niet juist.
Er zijn vegetariers en veganisten. Veganisten gebruiken helemaal niets van dierlijke oorsprong (althans dat proberen ze, lukt niet altijd).
Vegetariers eten geen of weinig vlees maar het gebruik van andere levensmiddelen van dierlijke oorsprong kan sterk varieren. Een grote groep vegetariers eet geen vlees maar wel vis. Ook zijn de meeste vegetariers niet afkerig van kaas, melk, honing, leer en wol.
Dus als iemand bij je komt eten die zegt vegetarier te zijn, altijd even vragen wat diegene wel en niet eet.
Utrecht
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is nu het antwoord?
Utrecht
14 jaar geleden
een vegetarier
Veel 'vegetariërs' verkeren inderdaad in de veronderstelling dat koeien, varkens en kippen veel meer te lijden hebben dan vissen, omdat die dieren in de bio-industrie zitten. Ze vergeten dat een groot deel van de vis uit de winkel ook uit de bio-industrie komen. Veel vissoorten worden namelijk met zijn duizenden tegelijk in grote bassins gekweekt. Hier krijgen ze echt niet de ruimte om even lekker de vinnen te strekken. Ze zouden tegen tientallen zoortgenoten opbotsen. Van vrije voortplanting is ook geen sprake. bij vrouwtjes worden de eitjes er gewoon uit geknepen, evenals bij mannetjes hun sperma.

Dat vissen geen gevoel hebben of minder voelen dat zoogdieren mag naar het rijk der fabelen. Vissen hebben ook zenuwen, hersenen en zintuigen om pijn waar te nemen. Ze hebben alleen geen stem om het uit te krijsen. Ook kunnen ze niet proberen weg te rennen als ze eenmaal uit het water zijn gehaald.

Een ander argument dat ik wel eens heb gehoord, is dat vis geen vlees is. Vlees is het spierweefsel, bindweefsel en al het andere dat een dier vorm en steun geeft. Ook ingewanden rekenen sommigen tot vlees. Als een vis geen vlees heeft, waar bestaat een vis dan uit? Vis is dus wel vlees. Als je vis eet ben je geen vegetariër.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mensen die geen zoogdieren eten, maar wel vis zijn pescotariër.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eskimo, maar dat is beledigend..

Toegevoegd na 3 minuten:
++ omdat de inwoners van de Noordelijke delen van Canada en Rusland worden/werden Eskimo's genoemd..

maar dat bleek een beperkt begrip te zijn van "vis eter"
zover mijn geheugen me dient.

Het woord Inuit is de naam die zij zich zelf aanmeten.

Maar goed, volgens mij is het Omnivoor want hij eet vlees en vis - maar Eskimo zou ook kunnen - sommige zeedieren zijn geen vissen en leveren dus vlees.