Waarom zit bij een driehoekig stuk verpakte kaas de opening van de verpakking meestal aan de verkeerde kant (dat is: de dikke kant van de kaas)?

Als je de kaas wilt schaven, begin je over het algemeen aan de puntige kant van de kaas, maar het lipje om de plastic verpakking te openen begint juist aan de dikke kant van de kaas. Zo kun je de verpakking na gebruik niet weer goed sluiten. Ik vind dit erg onlogisch.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
AWM
14 jaar geleden
Een hele goede vraag en een groot issue voor velen!
Ik heb gehoord dat de ministerraad volgende week met maatregelen komt, want dit kan zo niet langer doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten dat je het ook aan de onderkant open zou kunnen maken. Heb echt wat geleerd vandaag :)

Antwoorden (5)

Ik heb het wel is aan de dikke kant opengemaakt en van daaruit de kaas opgeschaafd, maar dan krijg je bij de eerste boterhammen de kaas ook niet goed in de verpakking. Je bent min of meer verplicht om een punt af te snijden om een "beetje" plakken te verkrijgen (erg lekker,ook;-) en dan je boterham dik te bekazen om zodoende de kaas 90 graden gedraaid, in de originele pakking te verpakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je leuke reactie :)
Volgens mij heeft het met hygiene te maken, nu kun je de kaas aanpakken aan het met korst bedekte gedeelte, en anders raak je gelijk de kaas aan. Overigens zijn het niet alleen de puntjes die zo verpakt zitten, maat ook de platte kaas. Ik knip het altijd aan de Bovenkant open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen moet je het toch vrij snel uit te verpakking halen omdat deze vrijwel nooit goed sluiten en de kaas uitdroogt. Ik doe het dan ook altijd meteen in een plastic doos, ben ik overal van af.....

Ik denk overigens dat het met hygiene te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je de kaas eruit halen,de puntige kant is daar te smal voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die verpakking niet gemaakt is om te bewaren, maar om de kaas in te vervoeren en te verkopen. Een pak suiker of koffie sluit ook niet meer zo best als hij eenmaal over is ; die giet je over in een bus of pot. En dat is bij kaas nu ook eigenlijk net de bedoeling.

Kaas moet je bewaren in een niet helemaal luchtdicht afgesloten doos, en liefst eigenlijk ook niet in de koelkast, maar dat is nu eenmaal praktischer. De verpakking waarin je de kaas koopt, maak je open en gooi je weg, en dan doe je de kaas over in een betere doos. Of van dat kaaspapier uit de supermarkt ; gewoon af en toe een paar velletjes van meesmokkelen.

De verleiding is natuurlijk groot om - net zoals je waarschijnlijk met je vleeswaren doet, maar dat zijn platte pakjes dus dat gaat iets makkelijker - de kaas terug te proppen in zijn oorspronkelijke, op maat gemaakte en vacuum getrokken verpakking. Is ook niet verboden, er is geen kaaspolitie, maar dan loop je dus wel tegen die wat onhandige verpakking aan.

Veel lastiger vind ik dat een soortgelijke opening bij vleeswaren (vooral paté) bijna altijd opent in een ANDER hoekje dan dat waar een donker merktekentje en 'hier openen' staat. Welke aardappel dát bedacht heeft.....? Over gebrek aan logica gesproken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer bij het openen van de verpakking en het overplaatsen van de kaas de kaas zelf zo weinig mogelijk aan te raken (alleen de korst kan gerust) ; dat is één van de hoofdoorzaken van schimmel.