Is het effect dat maïs in popcorn verandert een natuurlijke reactie?

Ik dacht wel dat je maïs niet zomaar warm kon maken maar je het eerst moest oliën ofzo. Nouja dat het met gewone maïs niet zou lukken. Maar hoe zit dat nou precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het binnenste in de mais wordt zo warm dat het uitzet en het binnenste letterlijk binnestebuiten ploft. Hiervoor hoeft de mais alleen verwarmd te worden. Voor de pan is het beter een dun laagje olie te gebruiken (maar je frituurt de mais niet, een lepel is voldoende).

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet alle mais is geschikt voor popcorn. De mais die in Nederland veel wordt geteeld is voedermais. Bij soorten die poffen loopt de druk door verhitten zo hoog op dat de schil openbarst.

Ik zag een leuk filmpje: http://www.onzin.com/video/popcorn.html

Toegevoegd na 7 minuten:
Wikipedia geeft ook een verklaring van het poffen. Het is een natuurlijke reactie op de warmte in combinatie met de eigenschappen van de schil (waterdicht), zetmeel (gaart door de stoom) en het vochtpercentage in de mais (dat door verhitting stoom wordt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker...

Het zetmeel zit in de huls gevangen als een kogel in een huls... De druk neemt toe en neemt toe en neemt toe, zodanig dat hij knalt, ook weer net zo als in een kogel...