Hoe gezond is ontbijtkoek/kruidkoek nou eigenlijk?

Ik heb nu net zown plak kruidkoek op(goedkope versie van Aldi ofzo), er staat op de verpakking heel trots: "minder dan 1% vet. Dan zou je toch denken dat het goed voor je is en dat het een goed tussendoortje is?
Maar als ik dan de achterkant lees zie ik dat er per 100 g wel 310 kcal in zit!! Komt dit nou dan puur door de suiker? En is het dan nog wel zo gezond als ze je doen geloven?

ter info:
Voedingswaarde per 100 g:
Energie 1320kJ (310kcal)
Eiwit 2,8 g
Koolhydraten 73,4 g
Vet 0,6 g

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het begrip "gezond" is vrij relatief.

Een ontbijtkoek bevat weinig vet en vooral koolhydraten (suikers). Die leveren de energie van 1320 kJ per 100 gram.

T.o.v. van veel andere producten (koek, snacks) bevat een ontbijtkoek minder energie en vet (per 100 gram) en zou je daarmee gezonder kunnen noemen. Het bevat echter weer minder vitamine C dan bijvoorbeeld een appel, die ook nauwelijks vet bevat (maar ook suikers).

Toegevoegd na 6 minuten:
Gezond is een gebalanceerd voedingspatroon, waarbij je minder of evenveel energie binnen krijgt dan je nodig hebt en dat voldoende bouwstoffen (eiwitten), brandstoffen (vetten en suikers), vitaminen en sporenelementen bevat.

Als je drie keer per dag eet, kan het nuttigen van een appel of ontbijtkoek tussendoor wel voorkomen dat je nog veel meer gaat "snacken". Stel dat je om 11.30 je boterhammen op hebt en pas om 18:00 gaat eten, dan is de kans groot dat je rond 17:00 zo'n trek hebt dat je bij de eerste de beste gelegenheid (koektrommel, snackbar, supermarkt) je vol gaat proppen. Dat komt omdat je lichaam die signalen afgeeft. Door een tussendoortje rond 16:00 voorkom je dat een beetje.

Dat is tenminste de reden dat Dieetgoeroe Sonja Bakker hier zo op hamert in haar dieten (kennelijk met haar eigen voorkeur voor ontbijtkoek). Maar een appel kan ook ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tja.. Vet is niet het enige ongezonde.

Suikers zitten in dit soort producten in grote hoeveelheden. En zoals je al aangeeft: Het energiegehalte kan daardoor behoorlij oplopen.

GEzend? Nee. Je neemt beter een appel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen weet dat vezels bijzonder goed zijn voor de spijsvertering. Ze zorgen er ook voor dat het hongergevoel weggaat, zodat je minder snel weer trek krijgt in een snoepje. Niet alleen brood maar ook ontbijtkoek zit boordevol voedingsvezels, die de vertering in de dunne darm regelen. De vezels in ontbijtkoek zijn afkomstig van roggebloem. Puur natuur, en lekker gezond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging van de vezels.