zitten er in roze koeken echt hoofdluizen?

Toegevoegd na 10 minuten:
mijn goede vriendin had mij dit vetlt en nou durf ik geen roze koeken meer te eten en ik wou graag weten of dit klopte

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (10)

Nee natuurlijk niet! Wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zitten geen hoofdluizen in roze koeken...
Verwar je het wellicht met stofluis wat in diverse soorten meel kan zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vandaar dat je er ook zoveel kopzorgen van krijgt :)

nee joh, absolute onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK HEB HET ANTWOORD GEVONDEN! Er zitten luizen in rode M&M’s.
‘Dit is inderdaad goed mogelijk. De M&M’s hebben hun mooie rode kleur te danken aan een veelgebruikte rode kleurstof genaamd: Cochenille. Deze stof wordt gewonnen uit luizen. Bij het woord luizen hebben de meeste mensen echter een verkeerde associatie. Het gaat hier niet om de hoofdluizen die bij tijd en wijlen door je haren kruipen, maar om schildluizen. Dit zijn plantenzuigers. Cochenille heeft het E-nummer E120, en wordt ook in veel andere producten verwerkt, bijvoorbeeld in roze koeken, Wicky aardbei en roodgekleurde marsepein.’ BRON: http://www.spunk.nl/index.php?nav=51&intArticleId2=1196680198053
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@michelle, wat goed van je. Dat klopt, daar staat mij ook iets van bij..Jammer dat ik je niet kan plussen.
Ik geef die plus wel op een van je andere antwoorden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Michelle, maak er een antwoord van en je hebt +1
Ja en nee.

Er zitten schildluizen in. Karmijn, de kleurstof die gebruikt wordt om de koeken roze te maken wordt gefabriceerd uit schildluizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het hoofdluizen zijn weet ik niet. Meestal zijn ze wel gaar gebakken, maar soms zit er nog wel een knapperig exemplaar tussen...

In roze koeken zitten alleen hoofdluizen, als je de koeken door iemands haar veegt die hoofdluizen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hierboven aangehaalde uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over het maken van E120 oftewel Karmijnrood vindt je hier: http://sites.rvu.nl/page/753/nl

Niet kijken als je van aarbeienyoghurt, roze cocosbrood of campari houdt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rose koeken in mijn avatar zijn allemaal op en degenen
die ze genuttigd hebben, zijn zo gezond als een vis en niet ziek geworden, dus ik zou zeggen, op naar de winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er ook nog nooit ziek van geworden. ;-)
Maar wees niet bang: er zitten geen luizen in je koek. Wat er wel in zit is karmijnzuur, om het mooi roze te kleuren. Dat karmijnzuur wordt inderdaad weer wel gewonnen uit schildluizen, maar alleen het kleurstofje wordt gebruikt, niet de hele luis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,geen hoofdluizen,maar gedroogde schildluizen,die als kleurtsof in diverse voedings en genotsmiddelen gebruikt worden.Volkomen onschadelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor roze koeken zijn geheel vlees vrij !
de vraag is of je er nu nog trek in hebt....:-(