2. Bevat groente uit blik of glas evenveel vitamines als verse groente?

Bij het inblikken of in glas verpakken wordt groente eerst ‘geblancheerd’. Hoeveel vitamines er verloren gaan is afhankelijk van de bij de productie toegepaste methode. Vooral vitamine B1 en C zijn hiervoor gevoelig. Aan de andere kant: groente uit blik en glas hoeft minder lang te worden gekookt dan verse groente. Uiteindelijk is er na de bereiding, wat de vitamines betreft, nog maar weinig verschil tussen verse groente en groente uit blik of glas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Na het verwarmen van groenten uit blik of glas is er weinig verschil met verse gekookte groenten. Uiteraard bestaan er verschillen tussen de diverse soorten groenten, maar je mag er van uit gaan dat je met groenteconserven minstens zo gezond eet als wanneer je verse groenten klaarmaakt. Hetzelfde geldt voor diepvriesgroenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groentes uit blik of glas zijn zeker niet slecht,of ongezond ,en het is gemakkelijkaf en toe een blik te pakken,maar als de mogelijkheid bestaat,kies ik toch voor vers,alhoewel het niet altijd mogelijk is voor alle groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groenten uit de vriezer en uit blik bevatten een grote hoeveelheid vitaminen. Net als verse groenten zijn ze dus een goede bron van voedingsstoffen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Technologisch Adviescentrum voor de Groenteverwerkende Sector.Deze diepvries- en blikgroenten hebben daarbij ook nog het voordeel dat de afname van het vitaminegehalte veel lager is dan bij verse groenten. Voorheen dachten mensen altijd dat ingevroren en ingeblikte groenten geen of weinig vitaminen bevatten, en dus niet gezond waren, maar nu blijkt dus uit onderzoek dat dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel gezond, net zo gezond als verse groente en net zo gezond als gekookte groente... Het maakt namelijk niet uit hoe het al dan niet geconserveerd is, met de huidige techniek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn zeker bijna net zo gezond, alleen niet half zo lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de lijst met toevoegingen lees die er aan de groente in blik zijn toegevoegd schrik ik bijna altijd. Relatief grote hoeveelheden suiker, zout en soms smaakversterkers geven mij niet het gevoel dat ik een gezonde maaltijd op mijn bordje heb.