Gebruik water met zout
Dit is een vlugge testmethode om te achterhalen of een ei nog vers is of niet. Je neemt 1 liter water en 100 gram zout. Als je het ei in het zout water legt zal:

een vers ei op de bodem blijven liggen;
een oud ei zal met de stompe zijde omhoog komen; ( de luchtkamer in het ei wordt groter )
een rot ei ( dat is ongeveer 5 weken na het leggen ervan ) boven blijven drijven.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een ei met een intacte schaal zal niet snel bederven, als de schaal echter gebarsten is kun je van uit gaan dat het bederf is begonnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het ei goed bedorven is, dan ruik je dat ook door de schaal heen. Die is redelijk poreus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet u niet of uw ei vers is? Een glas water geeft antwoord. Blijft het ei op de bodem liggen, dan is het vers. Drijft het ergens midden in het water dan is het ei nog wel goed, maar niet echt vers. Drijft het echt op het water, gooi het dan weg!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een ei zinkt in kokend water, is íe bedorven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oeps, het zou ook andersom kunnen zijn, lees ik niet hierboven. Heb ik waarschijnlijk vaak rotte eieren gegeten :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dan rotte eieren best lekker want die van mij zinken ook altijd!
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=koken&label=Eieren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt er ook aan ruiken. Als een ei voor het koken al stinkt als je er aan ruikt is het bedorven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het ei vanzelf wegloopt