Voedselallergie is een vorm van voedselovergevoeligheid. Daarbij krijgt de allergische persoon klachten na het eten van een bepaald voedingsmiddel dat een gezond persoon normaal verdraagt.
Bij de indeling die de "World Allergy Organisation" bij voedselovergevoeligheid hanteert, gaat iedere allergische reactie gepaard met een activering van het immuunsysteem. Alle overige reacties vallen onder het begrip niet-allergische voedselovergevoeligheid. Laatstgenoemde reacties zijn beter bekend als voedselintolerantie

Bij intolerantie voor een stof reageert een persoon met een ongewone lichamelijke reactie op het contact met die stof, terwijl diezelfde stof bij anderen gewoonlijk geen bijzondere reactie veroorzaakt. Bij een vergiftiging is er dus geen sprake van intolerantie, omdat een ongunstige reactie in dat geval normaal is.

Men kan onder andere intolerant zijn voor medicijnen, voor alcohol of voor bepaalde voedingsmiddelen. In het laatste geval is er sprake van voedsel-intolerantie. De door de EAACI voorgestelde nomenclatuur kent twee vormen van voedselovergevoeligheid. Bij voedsel-intolerantie wordt gesproken van niet-allergische voedselovergevoeligheid. De andere vorm van voedselovergevoeligheid heet voedselallergie. Los daarvan kennen we nog het begrip malabsorptie, het niet kunnen opnemen van voedingsstoffen.

Pseudo-allergie is een vorm van intolerantie waarbij hetzelfde reactie-mechanisme wordt uitgelokt als bij bepaalde vormen van allergie, echter zonder tussenkomst van het immuunsysteem.

Etymologie: Intolerantie betekent "onverdraagzaamheid" (Latijn: tolerantia = dulden, verdraagzaamheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dank je wel voor het antwoord

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 thnxx
Een voedselallergie is vaak ernstiger dan een voedselintollerantie. Bij een voedselallergie is je immuunsysteem betrokken, en vaak in het bloed aantoonbaar, bij een voedselintollerantie is het immuunsysteem niet betrokken, en is het niet aantoonbaar in het bloed.
Aan een voedselintollerantie kan je niet doodgaan, aan een voedselallergie wel.

Meer informatie staat hierboven al, en verder:
http://www.voedselallergie.nl/
http://www.allergieplein.nl/wat-is-voedselallergie
http://www.voedselallergie.web-log.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort samengevat: bij een allergie kun je niets van de stof verdragen (bijvoorbeeld bij melk geen druppel) bij een intolerantie kun je een bepaalde hoeveelheid verdragen, bijvoorbeeld 2 glazen melk en bij de 3e krijg je er last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope dat geldt niet altijd. Dat hangt af van de mate van de allergie. Ik kan bijv. inderdaad van een pinda geen onzichtbaar spoortje verdragen, maar van hazelnoten wel een paar gram tot ik last krijg. Beide een allergie, maar in een verschillende schaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er inderdaad van af, maar het is wel grofweg de verdeling, mijn zoon heeft een koemelkallergie en krijgt zelfs uitslag als ik hem een kus geef na het eten van yoghurt oid. Ik heb een intolerantie en krijg last pas na een bepaalde hoeveelheid, welke per dag kan verschillen, maar bij mij is de reactie nooit zo heftig als bij hem, ook al ga ik grof over mijn grens.